Tid og fart

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
nicvol99
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 22/06-2020 23:21

Hei, trenger hjelp så fort som mulig til en viktig test og trenger framgangsmåte til følgende type oppgave:

Per og Kari går mot hverandre på en 7 km lang strekning. Per går i 3,5km/t og Kari går i 4,5km/t. Hvor lang tid tar det før de møtes? Hvor på strekningen møtes de?

På forhånd takk for rask svar :D
Gjest

nicvol99 skrev:Hei, trenger hjelp så fort som mulig til en viktig test og trenger framgangsmåte til følgende type oppgave:

Per og Kari går mot hverandre på en 7 km lang strekning. Per går i 3,5km/t og Kari går i 4,5km/t. Hvor lang tid tar det før de møtes? Hvor på strekningen møtes de?

På forhånd takk for rask svar :D
hva har du prøvd selv :D
nicvol99
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 22/06-2020 23:21

Har regnet ut hvor lang tid de bruker på hele strekningen ved t=s/v, men er usikker på framgangsmåten når det kommer til punktet de møtes. Regner med at det er en logisk måte å løse dette på, men jeg klarer ikke helt å finne framgangsmåten som gir et nøyaktig svar bortsett fra at jeg kan tenke meg fram til at Kari er over halvveis når de møtes.
Setter stor pris på all hjelp.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

nicvol99 skrev:Har regnet ut hvor lang tid de bruker på hele strekningen ved t=s/v, men er usikker på framgangsmåten når det kommer til punktet de møtes. Regner med at det er en logisk måte å løse dette på, men jeg klarer ikke helt å finne framgangsmåten som gir et nøyaktig svar bortsett fra at jeg kan tenke meg fram til at Kari er over halvveis når de møtes.
Setter stor pris på all hjelp.
[tex]t=s/v =7/8\,(time) = 0,875\,(time)=52,5\,(min)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar