Geometri

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
inula
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 04/11-2002 18:19

Jeg hater matte, rett og slett. Jeg har vell en sterk 4`er i faget, men regner med at jeg sikkert detter ned til en 3`er nå det siste året på ungdomsskolen. Dette er nok pga. at jeg har veldig liten interesse for matte, og jeg har veldig lav selvtillit når det gjelder det. Jeg ser svart på alle nye oppgaver. Dette kan mulig ha noe å gjøre med at jeg har en dårlig mattelærer. Ja, han er rett og slett dårlig. Hjelper bare de aller beste og blir sint hvis vi ikke skjønner noe. Dårlig er han til å gjennomgå lekser (som vi får en haug med..), jeg skjønner aldri noe når han forklarer. Uansett... siden jeg vet at dette er et meget viktig fag vil jeg prøve å lære meg litt mer matte av noe nytt.. dermed velger jeg å teste ut denne matte sida på nettet. Jaja.. over til det jeg lurer på.

Akkurat har vi om Geometri 1. Jeg har vært en uke i syden (smart.. eh?) :roll: og henger dermed ganske mye etter de andre.. Skjønner ikke en ting.. Akkurat nå holder jeg på med noen oppgaver om forminsking og målestokk.. går det ann å forklart dette på en litt bedre måte enn i den teite læreboka? Hvordan finner jeg f.eks. målestokken i en formlik avbildning???

Mvh ei som hater matte.
Matte må være det mest jobbige i verden..
e=mc2
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Først vil jeg si at dersom du ligger på en sterk 4er bør det styrke selvtiliten din for da kan du faktisk ganske mye allerede. Men du har helt rett, matematikk (som andre fag) krever til tider mye arbeid. Tilfredstillelsen blir desto større ved mestring. Prøv å tenk positivt både på matte som fag og på hele situasjonen rundt. Bryt problemene ned i mindre problemer og løs dem ett for et, så tror jeg du vil oppdage at det er mulig å få oversikten. Så til ditt spørsmål: Målestokk leser du om her:
http://www.matematikk.net/praktiskregni ... matte.html


Eks: Du har to kvadrater, A og B. A har sidekanter 5 cm og B har sidekanter 20cm. Hva er målestokken? Dersom du tar utgangspunkt i kvadrat A, ser du at kvadrat B er større. Målestokken er 4, eller 4:1 fordi 20cm : 5cm = 4

Alternativt kan du ta utgangspunkt i det store kvadratet B. Du ser da at A er mindre. Målestokken blir da 1:4 (fordi 5cm:20cm= 1:4)
Hva du skal ta utgangspunkt i bør gå fram av oppgaven du får.
Når du har forstørring er målestokken M større enn 1 og når vi har forminsking er M mindre enn 1.
Håper dette er til hjelp, lykke til! :)
MVH
Kenneth Marthinsen

Formlikhet finner du her:


http://www.matematikk.net/geometri3/geo3.html
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Det er ingenting i veien med evnene dine! Etter min mening tyder flere av utsagnene dine på at du har et lite tilfelle av "matteskrekk". Du burde ta tid til å finne ut om dette er tilfelle. Matteskrekk følger helt naturlig av en forestilling om hjelpesløshet kombinert med en følelse av trussel. Akkurat som noen lider av f.eks. høydeskrekk, er det også en del elever som lider av matteskrekk. I USA er det så vanlig å ha matteskrekk ("math anxiety") at universitetene har egne program for å hjelpe studentene med dette. Matteskrekk har mer enn en årsak, men man har ofte funnet at eleven/studenten tidligere har fått en dårlig opplevelse med matematikkfaget eller matematikklæreren.

Dersom du kan lese Engelsk så har jeg lagt inn, nedenfor, noen lenker til nettsteder om matteskrekk.
inula
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 04/11-2002 18:19

Tusen takk for at dere hjalp meg! Skulle ha bytta ut mattelæreren min med dere tror jeg.... uansett.. skjønner litt mer om målestokk nå.. også tror jeg ikke at jeg har matte skrekk.. Ihvertfall ikke mye.. det er nok ikke så alvorlig, tror jeg da.:roll:
Matte må være det mest jobbige i verden..
e=mc2
Svar