Rente Oppgave

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

Hei!

Jeg trenger hjelp til en oppgave i boka "Matte med teskje", kapittel IX - Algebra - Side 20. Oppgave B.

Her er de opplysninger man får:

et ektepar røyker i snitt 30 sigaretter per dag. En tjuepakning koster 50 kr.

I en måned, bruker de 2250 kr på røyk
På et år, bruker de 27 375 kr på røyk.

Her er oppgaven:

"Den 1 januar slutter de å røyke og legger de pengene de ville brukt på sigaretter, på bøsse. Den første dagen i hver etterfølgende måned tømmer de bøssen og setter pengene inn på konto i bank. Banker gir 4% rente p.a.

B) Bruk regneark (eller sumfunksjonen på kalkulatoren) og beregn saldoen på kontoen når de kommer med bøssen til banken først på januar neste år. (la et renteår være tolv rentemåneder à 30 dager.)

Svaret er 25 290, men jeg skjønner ikke hvordan man skal komme fram til det. Satt oppe i hele natt igår og har rivd av en god del hår fra hodet.

Jeg setter pris på all hjelp.

Nadeem
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

Eh...

Har jeg sagt eller gjort noe så forferdelig at jeg blir fullstendig ignorert?

Jeg er jo ikke engang ute etter svaret i oppgaven, men selve matten! Har et genuint interesse for å lære, og møter denne stillheten?

Hmm.. for vel bare takke for all hjelpen jeg har fått før. Takk.

Nadeem.
Larselars

Et kjapt søk på Google etter "månedsrente" ga meg dette arket (første treff): http://sinus.cappelen.no/nedlast/mds-re ... srente.pdf
Der står det bra forklart med månedsrente og årsrente. Lykke til!
McvStone

De bruker jo 27375 kroner på røyk i året, så det svaret du oppgir må være feil. Kan du sjekke? :D
Svar