rektangel opg

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
bangern90
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 16/02-2006 15:11
Sted: tønsberg

dersom arealet i et rektangel er 48m[sup]2[/sup]
og bredden er 110 cm kortere enn lengen.
hva er da lengden og bredden i rektangelet?
trenger svar FORT!!!:P
Hasta la Victoria Siempre - To the Final Win
- Ernesto "Che" Guevara
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

La x være bredden, og y være lengden. Vi vet at x*y=48. Samtidig vet vi at bredden (x) er 1,1 meter kortere enn lengden. Dette kan vi skrive som x=y-1,1. Du har nå to likninger med to ukjente. Spør hvis du trenger mer hjelp :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
bangern90
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 16/02-2006 15:11
Sted: tønsberg

hvis du kunne forklart fremgangsmåten helt til enden ville det vøært topp:)
fordi jeg skjønner ikke det:S
blir det slik da:
I x*y=48
II x=y-1,1

jeg setter inn x i den første ligningen:
(y-1,1)*y=48
når jeg ganger inn i parentesen blir det jo et potens ledd og ett vanlig y-ledd:S
skjøner ikke det:S
Hasta la Victoria Siempre - To the Final Win
- Ernesto "Che" Guevara
Gjest

vil det ikke bli enklere med bare en ukjent?

1 side= x
2 side= x-1,1

x*(x-1,1)=48

x2 -1,1x=48

(ikke at jeg vet hvordan mane regner DET ut da
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Det vil også føre frem, faktisk med litt mindre regning, bortsett fra at den ene lengden blir negativ. Ikke at det er et problem, man skjønner jo at en lengde må være et positivt tall. Hvis vi bruker likningen din kan vi bruke andregradsformelen. Vi får

x[sup]2[/sup]-1,1x-48=0

[tex]x = {{ - \left( { - 1,1} \right) \pm \sqrt {\left( { - 1} \right)^2 - 4 \cdot 1 \cdot \left( { - 48} \right)} } \over {2 \cdot 1}} = 7,5{\rm{ og }} - 6,4[/tex]
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Svar