Matte eksamen 2006, hjelp!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

Jeg har kommet opp i matteeksamen skriftlig i år! Går i 10. klasse, og skal ha eksamen på mandag. Jeg har en 5'er i matte, og vil ikke gå ned! (fikk -5 på forrige tentamen, så håper på å få et bedre resultat nå).

Er det noen som har noen tips til hva jeg bør øve på, og hvordan jeg bør øve? Smarte ting å ha i regelboka?
Jeg er ganske treig til å regne, så de to siste gangene har jeg akkurat ikke blitt ferdig...Dette vil jeg ikke at skal skje igjen!
Doffen
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 22/05-2005 22:25

Det er vel lurt å bla igjennom hele boka og sjekke om du kan alt. Men eksamenskarakteren teller IKKE på standpunktskarakteren din i matte, uansett om du får 2 eller 6.
Gjest

Ikkje at det hjelp, men: Eksamenskarakteren speler ingen rolle for standpunktkarakteren (så snart ikkje lærare din jukser...), men eksamenskarakteren er minst like viktig.

Tips: Tren deg opp til å rekna RASKARE. Der du må velja mellom fleire oppgåver - velg (helst) dei som gjev flest poeng og ikkje bry deg med presis kva oppgåver du velger. Ikkje sløs med tid der det er unødvendig!
deltaX
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 108
Registrert: 10/05-2006 17:25

Dersom du vil spare tid må du kladde minst mogleg.
Gjest

bare sånn btw: Har ikke helt forstått det med karakterene...

Mattelæreren min sier at en som ligger på en 3-er i engelsk, og 6-er i matte, bør håpe på engelsk siden du ikke kan forbedre deg i matte.

Hvordan regner man eksamenskarakteren inn i snittet? Teller den på en måte som et helt eget fag så eksamenskarakteren tels like mye som f.eks historie, eller tar man karakteren på eksamen (for eksempel 5)+standpunktkarakteren (6) delt på to og får 5.5 i faget matte?

Hvis det ikke er sånn som beskrevet ovenfor, kan jeg ikke forstå hvorfor det er en fordel å komme opp i engelsk enn i matte (se eksempelet øverst)
Gjest

Da tror jeg læreren din har tatt feil...Jeg har hvertfall forstått det som om at eksamenskarakteren og standpunktkarakteren er to helt forskjellige karakterer, som ikke har noe med hverandre å gjøre.
Sensorene som retter eksamen setter seg ned den dagen vi får vitnemålet, og bestemmer seg for karakteren (2 sensorer på en besvarelse for at det skal være mest mulig rettferdig)...
Gjest

æ strøyk på siste matetentamen, det skal ikke skje igjen. æ kunne flestepartan av svaran, men va så trøtt / lei at æ ikkje fikk dæm ned på arket :S
VeroF

Jeg trenger også matte eksamen (GG4020), har eksamen på mandag.. D går rett vest om jeg ikke får prøven først. :cry: om det er noen som har den, eller vet hvor den finnes, betaler jeg gledelig en god sum for tips!
Gjest

matte examen teller ikke på karrakteren i karrakterboka nei, men får du en karrakter på examen som er under standpunktskarrakteren, går du ned i poeng..
kentra

Jeg har eksamen 2005, men desverre ikke 2006..
Kom opp i matte jeg å (GG4020)... :shock:
Hadde vært fint om noen kunne ha fått tak i eksamen..

Mvh. kentra. :)
martehl
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 18/05-2006 11:10
Sted: Solund
Kontakt:

Anonymous skrev:Ikkje at det hjelp, men: Eksamenskarakteren speler ingen rolle for standpunktkarakteren (så snart ikkje lærare din jukser...), men eksamenskarakteren er minst like viktig.

Tips: Tren deg opp til å rekna RASKARE. Der du må velja mellom fleire oppgåver - velg (helst) dei som gjev flest poeng og ikkje bry deg med presis kva oppgåver du velger. Ikkje sløs med tid der det er unødvendig!
Eh.. jo eksamenskarakteren tell faktisk på standpunkt. dei vert lagt i saman og delt på kverandre... ! og det som er viktig med eksamen er at du tek først dei oppgåvene du er sikkre på!!
-Marte-
Gjest

Noe som kan være lurt er å begynne med delprøve 2 og 3, da disse krever mere tenking enn delprøve 1. Mine erfaringer sier at de fleste har veldig dårlig tid på siste delprøve da de tar dem i rekkefølge, så begynn med delprøve 2, så 3 og til slutt 1.
Gjest

Jeg har også kommet opp i matematikk skriftlig eksamen 2006. Men trikset er bare og forberede seg på de dagene man trenger og forberede seg på, og slappe av resten av tiden.
Jeg anser stress som en faktor til at man går ned en eller to karakterer på prøver.
Men så er det selvfølgelig individuelt om hva som kan gjøres i visse situasjoner.
Pantzerhielm
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 20/05-2006 11:44
Sted: Bærum

Enig med gjest. Det er bare å øve på det du ikke kan så godt, og så stresse ned resten av tiden. 8-)
Gjest

Noen som vet hbor jeg kan finne fasiten til eksamen 2001 og 2002??
Svar