Potenser

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
skoglund90
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 25/04-2006 13:22

Kan noen gi meg formelen på potenser? Eller har en eksempels oppgave som de kunne tatt her? Hadde vært kjempe fint, kom opp i matte på skriftlig eksamen.. Å jeg er ikke god i matte =(
Vet at dette kommer til å være ett emne..

Takk på forhånd =)
HuHuu^^, Spøkelse.. o.O
meej

skoglund90 skrev:Kan noen gi meg formelen på potenser? Eller har en eksempels oppgave som de kunne tatt her? Hadde vært kjempe fint, kom opp i matte på skriftlig eksamen.. Å jeg er ikke god i matte =(
Vet at dette kommer til å være ett emne..

Takk på forhånd =)
vet ikkeom det hjelper, men du kan få det, jeg har i regelboken. :)

Å skrive et tall på standardform vil si å skrive et tall, spm tierpotens, som et produkt av et tall mellom 1 og 10 og en tierpotens

eks: 360 00 000* 3,6*10 000 000 =3,6* 10 i syvende
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Her er en del potensregler. :)
Bilde
skoglund90
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 25/04-2006 13:22

Takk =D
HuHuu^^, Spøkelse.. o.O
meej

Knut Erik skrev:Her er en del potensregler. :)
Bilde
Hva betyr i P? dette har ikke jeg lært noe om?
pi p pi
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 18/05-2006 14:16
Sted: oslo

p er eksponenten, altså så mange ganger det tallet eller bokstaven blir ganget med seg selv..? tror det er slik, er det noen som vet det helt sikkert??
meej

pi p pi skrev:p er eksponenten, altså så mange ganger det tallet eller bokstaven blir ganget med seg selv..? tror det er slik, er det noen som vet det helt sikkert??
p kan jo ikke være antall ganger tallet er gaget med seg selv..? det blir jo det samme, som å skrive fks. a (x oppe)
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

a[sup]x[/sup] = a ganget med seg selv x ganger

Ta dette eksemplet
a[sup]5[/sup] = a * a * a * a * a
2[sup]5[/sup] = 2 * 2 * 2 * 2 * 2
Svar