PRIMTALL

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
einstein_jr.
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 29/11-2002 22:34
Sted: har
Kontakt:

Hvordan finner en ut primtall... skønner ikke noe avdet vettu.. :oops:

vær så snill svar fort som muglig.. skal ha heldags prøve vettu :cry:

1000 takk!!
Sist redigert av einstein_jr. den 07/12-2002 17:03, redigert 2 ganger totalt.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Primtall er tall som bare er delelig med seg selv og en. De minste primtallene er; 2,3,5,7,11,13,17,19,....

Det finnes uendelig manger primtall. Det å finne ut om et tall er et primtall, når tallet blir stort, er vanskelig. Det er en egen gren av matematikken og de som driver med det trenger stor datakraft.
MVH
Kenneth Marthinsen
einstein_jr.
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 29/11-2002 22:34
Sted: har
Kontakt:

1000 takk for hjelpen :lol: !!
mvh. Eintein_jr.
kurtmik
Guru
Guru
Innlegg: 10
Registrert: 12/12-2002 18:35
Sted: Egersund

Det sikreste er først å finne alle ikke-primtall

Slik går du fram: Skriv opp alle tallene. Gå forbi tallet 1, der hører ikke med, for definisjon på primtall er tall som bare kan deles på 1 og seg sjøl (men 1 er jo seg sjøl). Sett ring rundt 2. Dette første primtallet, 2, hopper 2 og 2 tall bortover tallrekka, og stryker ut alle tall det lander på. Dermed får du strek på alle partalla.

3 er neste. Ring det inn, og hopp 3 og 3. Dermed forsvinner alle tall som er større enn 3 og som kan deles på 3. De er jo ikke primtall, for de kan deles på 3.

4 er ute, så 5 blir neste. Da forsvinner alle som slutter på 5. Dermed ser vi allerede nå at ingenprimtall større enn 5 kan slutte på 0 2 4 5 6 eller 8.

Slik fortsetter du.

PS. Det kan være lurt å ta vare på denne tabellen. Det er nemlig mye arbeid å gjøre om igjen hver gang! Ellers kunne jo læreren din ha gjort dette med dere på mellomtrinnet. Jeg kaller dette opplegget for "Gangegaten", fordi tallene besøker vennene sine (alle de kan deles på). Tallet 1 besøker jo alle, også primtallene, men det kan være lurt å hoppe over det (du brukte jo det første ganga, da du laget tallrekka!) :roll:
Hilsen Kurt Klungland,
Sørvestlandets matematikk-guru
Kjartan Mikkelsen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 10/12-2002 12:58
Sted: Rælingen

Gangegaten til Kurt ble funnet opp av den greske filosofen Eratosthenes for lenge, lenge siden. Den metoden som Kurt beskriver kalles ofte for Erastosthenes sil. Grunnen til at den kalles en sil er at etterhvert som man finner primtall, "siles" alle tall gjennom de primtallene som er funnet.

Mvh,

Kjartan
kurtmik
Guru
Guru
Innlegg: 10
Registrert: 12/12-2002 18:35
Sted: Egersund

Fint at du nevnte det. Kom på det etterpå og ville ha skrevet det i dag, men så hadde du gjort det.
Hilsen Kurt Klungland,
Sørvestlandets matematikk-guru
fati

jeg har et spørsmål.Hvor kan jeg finner primtall fra 1 til 1000 eller til 5000
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

F.eks. ved å bruke Eratosthenes sil.
Se her: http://no.wikipedia.org/wiki/Eratosthenes%27_sil
Flaw
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 29/03-2014 19:42

fati skrev:jeg har et spørsmål.Hvor kan jeg finner primtall fra 1 til 1000 eller til 5000
Du skriver hvor, så jeg antar at du mener en nettressurs. Dette er én av mange. Google hjelper deg videre.
Svar