er ikke så flink med dette geometri greiene jeg........
så jeg lurte på (en gang til) om noen kunne hjelpe meg:
et rett prisme er kvadratisk i bunnen og har en høyde på 70cm
hvor lange er sidene i bunnen dersom prismet har et volum på 175dm3??
på forhånd tusen takk!!!!!!!!!!!!!!
mer geometri........
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Volumet til et prisme er gitt ved:
V = F[sub]g[/sub] h , der F[sub]g[/sub] er arealet av grunnflaten.
Siden grunnflaten her er et kvardat er F[sub]g[/sub] = s * s = s[sup]2[/sup]
Da har vi V = s[sup]2[/sup]h
siden du skal finne s, omformer vi litt på ligningen:
s[sup]2[/sup] = V/h
s = [rot][/rot](V/h)
Så kan vi sette inn tallene. Jeg gjør høyden om til dm, slik at den blir 7dm.
s = [rot][/rot](175/7) = [rot][/rot]25 = 5 (dm)
V = F[sub]g[/sub] h , der F[sub]g[/sub] er arealet av grunnflaten.
Siden grunnflaten her er et kvardat er F[sub]g[/sub] = s * s = s[sup]2[/sup]
Da har vi V = s[sup]2[/sup]h
siden du skal finne s, omformer vi litt på ligningen:
s[sup]2[/sup] = V/h
s = [rot][/rot](V/h)
Så kan vi sette inn tallene. Jeg gjør høyden om til dm, slik at den blir 7dm.
s = [rot][/rot](175/7) = [rot][/rot]25 = 5 (dm)
Det er ikke så vanskelig. Hvis du kan formlene for geometriske figurer er det bare å sette opp ligningen og sette inn de tallene du kjenner.
På barne- og ungdommskolen (kanskje vgs og?) ville nok de fleste satt inn tallene med en gang i stedet for å isolere den ukjente først. Det kan kanskje virke lettere, men hvis du først finner en generell formel for sidelengden kan du finne ut sidelengden i et prisme med et annet volum og en annen høyde bare ved å sette inn nye tall.
Og når man bruker til matematikken i andre fag (f eks fysikk) gir det som regel bedre forståelse hvis man regner minst mulig med tall, hvertfall setter de inn i utrrykket så sent som mulig.
Foreleserene mine i fysikk og 'krets og signalanalyse' liker ikke tall noe særlig
På barne- og ungdommskolen (kanskje vgs og?) ville nok de fleste satt inn tallene med en gang i stedet for å isolere den ukjente først. Det kan kanskje virke lettere, men hvis du først finner en generell formel for sidelengden kan du finne ut sidelengden i et prisme med et annet volum og en annen høyde bare ved å sette inn nye tall.
Og når man bruker til matematikken i andre fag (f eks fysikk) gir det som regel bedre forståelse hvis man regner minst mulig med tall, hvertfall setter de inn i utrrykket så sent som mulig.
Foreleserene mine i fysikk og 'krets og signalanalyse' liker ikke tall noe særlig