sannsynlighetsregning

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

Hei

er det noen der ute som kan forklare meg hva

tar hensyn til rekkefølgen?

tar ikke hensyn til rekkefølgen?

:?
skavis
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
La oss si at du tipper lotto. I lotto er det kun tallene som du trenger tippe riktig. Altså har rekkefølgen de trekkes i ingen betydning.
Man kunne også tenke seg at man tok hensyn til rekkefølgen dvs. ett ytterligere krav. Se også
http://www.matematikk.net/sannsynlighet ... ighet.html

MVH
Kenneth Marthinsen
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

Ok, den forsto jeg, men så har vi ordnet utvalg uten tilbakelegging og uordnet utvalg uten tilbakelegging, jeg sitter her med følelsen av at de er så like, at det er omtrent umulig å finne forskjell på dem, jeg forestår ikke forskjellen på dem. Jeg har sett på siden med sannsynlighet her inne, men jeg sitter fortsatt med samme følelse.

Er det noen som kan gi meg noen eksempler som det er lett å se forskjell på slik at jeg forstår gangen i det.

:?
skavis
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Jeg gir meg ikke med lottoen. Vanlig lotto slik du kjenner er uordnet.

Jeg har i dette øyeblikk funnet opp en ny form for lotto kalt "kongelotto"
Du må gjette hvilket tall som blir trukket i første trekkning.
Du må gjette hvilket tall som blir trukket i andre trekkning.
Du må gjette hvilket tall som blir trukket i tredje trekkning.
Du må gjette hvilket tall som blir trukket i fjerde trekkning.
Du må gjette hvilket tall som blir trukket i femte trekkning.
osv............................................................................
"kongelotto" er ordnet. Ser du forskjellen?


MVH
Kenneth M
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

Hei

Takk forhjelpen har forstått at en må se om det er hensyn til rekken eller ikke, men men dette er skikkelige kompliserte saker dere, for når jeg tror jeg har det så kommer det alltid en eller annen overraskelse som gjør at jeg ikke forstår hvorfor det skal gjøres som det skal, men men får bare fortsette med oppgaver takk for hjelpen :roll:
skavis
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Jeg er enig i at sannsynlighetsregning kan være krevende. Kom gjerne tilbake med konkrete spørsmål, så lover jeg at vi prøver så godt vi kan
Lykke til!
Kenneth Marthinsen
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

Her kommer en oppgave så er det noen som kan forklare meg hvorfor det blir som det blir så hadde det vært fint, hvordan kan en lese at en skal gjøre slik og slik ut av oppgaven.

Spørsmål: I en idrettskonkurranse er det 11 deltakere. av dem er det desverre 5 som har dopet seg. Etter et stevne skal det tilfeldig trekkes ut tre deltakere til dopingtest. Hva blir sannsynligheten for at ingen av de tre deltakerne som vi trekker ut, er dopet?

:?
skavis
monmid
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 06/12-2002 10:34

Når du har 11 stk totalt og 5 er dopa så er det igjen 6 som ikke er dopa. Du skal trekke tre av disse. Det vil si at når du trekker den første så er sjansen 6/11 for at han ikke er dopa. Når nr 2 skal trekkes er jo den første ute av dansen, og du har igjen 5 som ikke er dopa av 10 mulige. dvs nå er sannsynligheten 5/10. Når den siste skal trekkes er det igjen 4 som ikke er dopa av 9 stk som ikke er valgt enda, da er sannsynligheten 4/9. Da har du funnet sannsynligheten for hvert trekk, og ganger sammen for å få totalt: 6/11*5/10*4/9=0,12=12%

Håper du skjønner hva jeg mener....og at det stemmer :?
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

hei

takk for hjelpen den forsto jeg :D
skavis
Svar