Fotosyntesen

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Hustla
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 24/09-2006 18:50
Sted: Oslo

Kanskje dette ikke er et matte sprørsmål, men matte og nami går jo mer inn i hverandre så langt man kommer har jeg hørt.

-Skal holde foredrag om fotosyntesen, fordraget skal være for alle, de svake og de sterke i klassen, vet noen av dere hvordan jeg skal holde foredraget, som hva jeg skal si og hva jeg skal tegne... trenger valige enkle ord, (går i 8.klasse)

Takk på forhånd :)
maro17
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 01/02-2006 14:57

Veldig viktig å få med seg hvor viktig faktisk fotosyntesen er for livet på jorden. Alle som lever her er avhengig av oksygen, og dette gir faktisk alle planter og trær oss.

Kanskje du kan få med deg prosessen, altså f.eks at du tar for deg et tre (gjerne tegn på tavla), du viser at røttene tar opp vann og bladene suger inn karbondioksid fra lufta. Ved hjelp av disse stoffene, klarer treet å danne oksygen og sukker. Men hvordan klarer treet dette? Jo - det får energi fra sola. For varme fra sola er jo energi!
Når kvelden så kommer, så snus prosessen seg, og treet suger til seg oksygen og danner karbondioksid og vann, men nå får den ikke energi fra sola lenger - derimot fra sukkeret det dannet tidligere på dagen!

+ + ta med deg noen ganske enkle betraktninger..Send meg gjerne en melding dersom du skulle lure på noe mer vedr. fotosyntesen ellers... :D
Magnus Andreas VII
Mathematik - Lehre des Lebens
Hustla
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 24/09-2006 18:50
Sted: Oslo

Jo takk takk, ha funnet masse bra info på nettet og mange bilder av blader, driver å skriver hva jeg skal si og sånt, spørr hvis det er noe jeg :wink:
Svar