Diagonaler?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Da er det ikke lengre en sirkel men en ellipse (prøv og tegn
og se om det fortsatt stemmer)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

thomas_pro skrev:
matematikk X skrev:
thomas_pro skrev:jeg lurer på om en diameter alltid er dobbel så lang som radiusen av en sirkel?
Ja
men vis det er en oal sirkel da
En ellipse har varierende radius, og derfor også varierende diameter. Men ja, en radius på r, har alltid en diameter d slik at d = 2r, når begge går i samme retning. Disse har gjerne litt andre navn enn radius og diameter i et slikt tilfelle, men ordene er greie å bruke for forståelsen sin del.
Bilde
Lava

Jeg har en oppgave som er sånn: tegn en kvadrat der alle sidene er 5,0 og det har jeg gjort så står det klipp ut kvadrate og brett det langs begge diagonalene. Så står det brett ut igjen og tegn en strek langs brettelinjene. Mål vinkelen så står det skriv hva du vet om vinklene mellom diagonalene i kvadrate :!:
Kasper berg

Jeg har en oppgave der jeg må finne ut hva diagonalen på en fotballbane er. De lange sidene er 105 meter lange og de korte 68 meter lange hjelp
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kasper berg skrev:Jeg har en oppgave der jeg må finne ut hva diagonalen på en fotballbane er. De lange sidene er 105 meter lange og de korte 68 meter lange hjelp
Hint: Pytagoras.
Bilde
Svar