Førstederivert- Topp eller bunnpunkt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

For hånd mente jeg kalkulator, for ellers får jeg mange desimaler.Det vil jo si at den lille verdien kan uttrykkes som 0 og det er et bunnpunkt, enig?

Jeg jeg skal si det jeg tror så er det at denne funksjonen verken har et topp eller et bunnpunkt.For taster man inn f(x) i grafmenyen og ber kalkualtoren finne topp eller bunnpunkt forutsatt at x er ulik -4 så finner den ikke noen av dem.Enig?
Sist redigert av akihc den 31/03-2009 23:29, redigert 1 gang totalt.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Nei. Du trenger ikke kalkulator for å regne ut det der, prøv å sett inn for hånd, så ser du at en faktor i telleren er 0. Hvorfor mener du det er et bunnpunkt? Igjen råder jeg deg til å se på grafen og tenke over hva som menes med bunnpunkt.
akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

Åja,nå så jeg det. 16e^x-16e^x =0.Telleren er lik 0 er brøken lik 0. Allright.Bunnpunkt tenkte jeg at var fordi grafen steg for x mindre enn -2 men den synker ikke nær -2 den går fra å vokse og direkte til -2 der vekstfarten er lik 0. Dermed kan det ikke være et bunnpunkt.

Når jeg nå finner f`(x) for x verdier rundt -2 så får jeg at dem er positive. Det betyr at grafen først vokser til et toppunkt x koordinat -2 der den er lik null og den fortsetter og vokse videre fra dette toppunktet.

Altså er det et toppunkt det er snakk om. Men da er det rart kalkulatoren ikke klarar å finne max verdi når jeg trykker inn.Har du det samme problem? Eller er du sikker på at det ligger et toppunkt på grafen som har koordiatene [tex]\: (-2 ,-2e^{-e})[/tex] ?
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

akihc skrev:Når jeg nå finner f`(x) for x verdier rundt -2 så får jeg at dem er positive. Det betyr at grafen først vokser til et toppunkt x koordinat -2 der den er lik null og den fortsetter og vokse videre fra dette toppunktet.
Du nærmer deg, men jeg er fortsatt uenig. Den deriverte er positiv når vi nærmer oss x=-2, der er den deriverte 0, så blir den deriverte positiv igjen. Hvordan kan x=-2 da være et toppunkt; se på grafen og se om du ser et fjell der.
akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

"Fjellet" er liksom at dens topp blir dratt bratt oppover fra x større enn -2 verdier for x.At det ikke er et topp .

Min konklusjon er at det verken er et topp-eller bunnpunkt og at det er et vendepunkt det er snakk om her med x=-2 som den ene koordinaten.Enig?
Svar