Differensiallikning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

ettam skrev::!: :!: :!: :D :D :D meCarnival :D :D :D :!: :!: :!:

Litt usaklig dette, av meg kanskje. Men: Takk til meCarnival!

Ikke enig i absolutt alt, men i hovedsak har du mye rett her.
Klart du ikke er enig i alt han sier. Viser jo bare at han er irritert på noe han han ikke skjønte selv :P
akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

Andreas345 skrev:Liker det, meC ;)
Er det noe like at han var irritert over noe han selv ikke skjønte.

Til meCarnival: prøv å send PM neste gang så du kan oppdage før du skriver masse sludder og vås. Å ikke skjønte poenget med å redigere poster til riktighet.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Selvsagt har meCarnival et godt poeng i sitt lange innlegg.

Redigering av innlegg gjør at nye gjester som leser tråden vil bli forvirra: å skumme gjennom tråden tar ikke lang tid, og man kan evt. scrolle til det siste innlegget som ofte inneholder en endelig oppklaring.

Som det ble sagt tidligere er god forumskikk ensbetydende med IKKE å gjøre rettelser i etterkant. Hvis man likevel vil redigere noe bør det ikke gå utover logikken i tråden. Jeg tror de fleste er enige i dette.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ja, er rimelig irritert og oppgitt over at du driver med redigering i hytt og pine. Dette kan skape mye forvirring hos de som kommer etter deg (som du fortsatt ikke vet hvem er!)


Lar det ligge fra nå. Det er ikke mulig å nå igjennom...
Sist redigert av meCarnival den 11/04-2009 01:07, redigert 1 gang totalt.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Er selv enig i at hvis redigeringen av førstepost går utover trådens logikk, så er det en dårlig forumskikk. Du skal få lov til å redigere på den så lenge problemstillingen er der, og at du har sagt i fra hva du har redigert på.
akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

meCarnival skrev:Ja, er rimelig irritert og oppgitt over at du driver med redigering i hytt og pine. Dette kan skape mye forvirring hos de som kommer etter deg (som du fortsatt ikke vet hvem er!)


Lar det ligge fra nå. Det er ikke mulig å nå igjennom...
Det har gått gjennom utmerket godt. Poenget mitt er at så lenge redigeringen ikke er i strid med innlæringsprosessen så kan det redigeres.
akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

plutarco skrev:....... Hvis man likevel vil redigere noe bør det ikke gå utover logikken i tråden. Jeg tror de fleste er enige i dette.
Dette har jeg prøvd å få fram og mene.Godt at noen er enig med meg.

And by the way , unødvendig med scrolling når oppgave med løsning er i den første posten sånn som i begynnelse av denne tråden.Hvis det har blitt stilt spørsmål anngående utdype oppgaveløsningen som enkelte etter sin behov for forståelsen kan scrolle det ned.Scrollling krever også å få lest hva det er å scrolle.
Sist redigert av akihc den 11/04-2009 14:44, redigert 1 gang totalt.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Da vil postene til de som svarer være totalt bortkastet og diskusjonen rundt problemstillinger i noen tråder være helt ute av sin mening. Da blir det ikke mye forum etter en stund... Og som nevnt før her så tar det overhode ikke lang tid å skumme igjennom tråder og er man på jakt etter læring så er man innstilt på å lese litt rundt dette og ikke få oppgave + løsning i første post!
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

Stedet for oppgave + løsning har lite å si ,om oppgaven er i første post og løsningen i en av de senere post, eller oppgave med løsning i første post. Så lenge det henger i logikk.Trådstarteren oppfattet det på et så tidlig tidspunkt at det ikke ble stilt et videre spørsmål slik at dette dannet en kjede med poster av spørsmål.Derfor har oppgave+løsning vært i en og samme vindu her. :wink:
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Begynner å nærme seg, men det er heller ikke kun trådstarter som skal vinne på tråden!

Ting kan jo bli tatt opp videre frem i tid og dermed burde ting så som de står...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Herregud for et mas . :roll:
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Det ble alt for mye til at jeg gadd å lese gjennom alt, men fikk med meg hva den store diskusjonen gikk ut på.

Det blir fort rotete og uoversiktlig når innlegg blir redigert i ettertid. Så: vær så snill og ikke gjør det! (Gjelder ikke skrivefeil, og gjelder selvfølgelig heller ikke når ingen har svart).
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

meCarnival skrev:Begynner å nærme seg, men det er heller ikke kun trådstarter som skal vinne på tråden!

Ting kan jo bli tatt opp videre frem i tid og dermed burde ting så som de står...
Har vært i mål hele tiden.Det er ikke snakk om å vinne, det er bare meninger fra flere hold som fortsatt kan komme i den videre framtid.
akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

Markonan skrev:.....

Det blir fort rotete og uoversiktlig når innlegg blir redigert i ettertid. ..............(Gjelder ikke skrivefeil, og gjelder selvfølgelig heller ikke når ingen har svart).
For punktet i parentes vil jeg nevne at det er viktig å ikke redigere et innlegg som ikke har blitt svart når en har oppdaget at den ikke har blitt svart, for den kan bli svart i fremtid.Så derfor må man la det ligge.

Og ellers helt enig, uten og i parentes fra Markonan beskriver bare det jeg har ment i løpet av denne tråden. :wink:
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

akihc skrev:
ettam skrev::!: :!: :!: :D :D :D meCarnival :D :D :D :!: :!: :!:

Litt usaklig dette, av meg kanskje. Men: Takk til meCarnival!

Ikke enig i absolutt alt, men i hovedsak har du mye rett her.
Klart du ikke er enig i alt han sier. Viser jo bare at han er irritert på noe han han ikke skjønte selv :P
akic: Vennligst ikke ta meg til inntekt for dine meninger! Jeg er dypt uenig i det meste av dine meninger i denne tråden. Nå blir også jeg irritert!!!

Jeg er som sagt i hovedsak enig med meCarnival!!!
Svar