3MX, rekker og nåverdi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
MrB
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 18/01-2009 18:50

Hei


Sliter litt med en tidligere eksamensoppgave fra 3MX som omhandler rekker og nåverdi.
1) En arbeidstaker bestemte seg for å sette 20 000 kr inn på en konto i begynnelsen
av hvert år, første gang det året hun fyller 47 år og siste gang det året hun fyller
67 år.
Hvor mye har hun på kontoen i begynnelsen av det året hun fyller 67 år, når vi
antar at innskuddsrenta i denne perioden har vært 4 % per år?
2) Hun vil ta ut 8 like store beløp i begynnelsen av hvert år fra det året hun fyller
68 år. Vi antar at rentefoten fortsatt er 4 % per år.
Hvor mye kan hun ta ut hvert år?
Oppgave 1 er veldig grei. Geometrisk rekke med 21 ledd, med kvotient 1.04. Summen på kontoen blir 639284.

Oppgave 2 forstår jeg ikke i det hele tatt. (639284*1.04⁸)/8? Dette blir selvfølgelig feil. Har aldri vært borti denne problemstillingen før.

På frohånd takk. :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
MrB
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 18/01-2009 18:50

Takk for svar. :)


Er ikke helt med på utrgeningen i den oppgaven, noen som har lyst til å utdype? :)
MrB
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 18/01-2009 18:50

Beklager bump, men sliter enda med oppgaven.

Mulig jeg ordla meg litt dårlig, men det jeg egentlig ikke forstår er hvorfor man setter det opp slik som i linken til Janhaa? Er det for at summen av nåverdiene skal være lik beløpet etter 8 års rente? Synes det virker litt rart i så fall.
Svar