vektor
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Antar du mener en linje på parameterform.
Hva gjelder for x-koordinaten til alle punkter som ligger på y-aksen?
Hva gjelder for x-koordinaten til alle punkter som ligger på y-aksen?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Stemmer. Bruker du dette så kan du finne t-verdiene til skjæringspunkt(ene) med y-aksen. Da bør resten være en smal sak.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
parameterframstillinga til linja er: [x,y,z] = [-6,2,3] + t*[2,2,-1]
Jeg har sitti med matteoppgaver i hele dag, så klarer antagelig ikke se de lette tingene lenger :p Vær snill å hjelp? xD
*flaut* :p
Jeg har sitti med matteoppgaver i hele dag, så klarer antagelig ikke se de lette tingene lenger :p Vær snill å hjelp? xD
*flaut* :p
<3
-----------------------------------
Matematikk 3, NTNU
-----------------------------------
Matematikk 3, NTNU
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Ok, hvis det er 3D så må både x og z være 0.
[tex]x = 0 \ \Leftrightarrow \ 2t - 6 = 0 \ \Leftrightarrow \ t = 3[/tex]
[tex]z = 0 \ \Leftrightarrow \ -t + 3 = 0 \ \Leftrightarrow \ t = 3[/tex]
At både x = 0 og z = 0 gir samme t-verdi betyr at det finnes et slikt punkt der linja har både x og z lik 0 og altså skjærer y-aksen. Setter du denne t-verdien inn i uttrykket for y finner du hvor på y-aksen dette skjer, og da har du punktet ditt.
[tex]x = 0 \ \Leftrightarrow \ 2t - 6 = 0 \ \Leftrightarrow \ t = 3[/tex]
[tex]z = 0 \ \Leftrightarrow \ -t + 3 = 0 \ \Leftrightarrow \ t = 3[/tex]
At både x = 0 og z = 0 gir samme t-verdi betyr at det finnes et slikt punkt der linja har både x og z lik 0 og altså skjærer y-aksen. Setter du denne t-verdien inn i uttrykket for y finner du hvor på y-aksen dette skjer, og da har du punktet ditt.
Elektronikk @ NTNU | nesizer