Oppgave S2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
sunada
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 21/09-2008 18:05

Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven?:)

En pasient får en tablettkur der hver tablett inneholder 1,4 mg virkestoff. Kroppen bryter ned dette virkestoffet slik at etter et døgn er mengden virkestoff i kroppen redusert med 17 %. Pasienten får en tablett hver morgen i 10 dager.

a) Hvor mye virkestoff er det i kroppen rett etter at siste tablett er tatt?
b) Dersom pasienten fortsetter å ta en slik tablett hver morgen, hva vil mengden virkestoff i kroppen stabilisere seg på da?
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Blir vell satt opp som en differensligning, du har Xn=0.83*Xn-1+1.4. X0=1.4, dette er tidspunktet han tar den første tabletten.

Enten kan du løse denne likningen, eller bare sette inn tallene, siden 10 utregninger er ikke mye.

Oppgave b kan du enten løse ved å løse ligningen og lå n gå mot uendelig, eller så kan du forstå at når du reduserer like mye som du tar opp, kommer du i en likevektstilstand.
sunada
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 21/09-2008 18:05

For å være ærlig, så fortstod jeg ikke så mye av formelen din, men jeg har tenkt slik:

a[sub]1 [/sub]= 1,4 * 0,83

a[sub]2[/sub] = ((1,4 *0,83) + 0,14) * 0,83

a[sub]3[/sub] = (((a,14 * 0,83) + 1,14) * 0,83) * 0,83

osv....

Men det finnes vel en enklere måte å skrive dette på?
andsol
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 01/03-2009 16:13

sunada skrev:For å være ærlig, så fortstod jeg ikke så mye av formelen din, men jeg har tenkt slik:

a[sub]1 [/sub]= 1,4 * 0,83
Her er du på god vei, men i slike praktiske oppgaver er det viktig å lese oppaven uhyre nøye. De spør hvor mye virkestoff det er i kroppen _rett etter_ at den siste tabletten er spist.

Det er klart at det er igjen 100% av den siste pillen, dermed er
a[sub]10[/sub] = 1,4

av den nest siste pillen er det 83% igjen, dermed er
a[sub]9[/sub] = 1,4 * 0,83

da regner jeg med du ser hva som er igjen av den 8. pillen, osv =)

nå kan man snu rekken, og si at:
a[sub]1[/sub] = 1,4
a[sub]2[/sub] = 1,4*0,83
a[sub]3[/sub] = 1,4*0,83[sup]2[/sup]

osv. Det blir til slutt en ganske enkel geometrisk rekke, som du selv kan løse. =)
sunada
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 21/09-2008 18:05

Tusen takk, nå fikk jeg til a oppgaven helt riktig:D

Men b oppgaven er jeg fremdeles litt usikker på.

b) Dersom pasienten fortsetter å ta en slik tablett hver morgen, hva vil mengden virkestoff stabilisere seg på da?
andsol
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 01/03-2009 16:13

Det blir den samme situasjonen, men nå er spørsmålet hvor mye virkemiddel som er i kroppen etter et uendelig antall dager. altså en uendelig geometrisk rekke hvor:
a[sub]1[/sub] = 1,4
a[sub]2[/sub] = 1,4 * 0,83
osv.

Siden siden absoluttverdien av kvotienten er mindre enn 1, eller k[sup]2[/sup] < 1, går summen av denne rekka mot et bestemt tall. Jeg er ikke kjent med pensumet i S2, men jeg vil tro dere har lært formelen for å finne denne summen. =)

I rekkeregningen på dette nivået består det meste av jobben av å få oversikt over hva oppgaven spør om. Ta deg derfor litt tid og skriv opp de første leddene av en rekke, slik jeg illustrerte med den første oppgaven, slik at du får litt oversikt over hva du leter etter, og hva du har av informasjon. Når du har funnet dette kan du som regel bare sette inn informasjonen i en formel, og få svaret. :)
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Som folk sier: siden -1>k<1 her så konvergerer rekken (nermer seg en bestemt verdi i stedenfor å vokse mot [symbol:plussminus] [symbol:uendelig] ) når n går mot uendelig.

s = a1/(1-k) (spesialtilfelle av den vanlige sumformelen for geomtrisk rekke)
Vi fant at a1= 1,4
s = 1,4 / (1 - 0,83) = 8,23 kan det stemme?
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Tore Tangens skrev:Som folk sier: siden -1>k<1 her så konvergerer rekken (
Det skal vel være -1<k<1
Svar