Noen fysikk-oppgaver!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
matsorz
Cayley
Cayley
Innlegg: 82
Registrert: 16/04-2009 09:45

Hei, har et par spørsmål om fysikk
1) En veigraf er tegnet opp, og det første spørsmålet er, finn gjennomsnittsfarten i tiden fra 0s til 10s. (Det var enkelt, 3,7 m/s) Så kom neste sprøsmål: Ved hvilket tidspunkt er momentanfarten like som som gjennomsnittsfarten i forrige oppgave?

2) En 5 m lang personbil P med fart 81km/h skal kjøre forbi et 20 m langt vogntog med fart 63 km/h på en lang, rett strekning. Forbikjøringen starter når P er 50 m bak V, og er slutt når P er 50 m foran V.
a) Forklar at P kjører 125 m lenger enn V mens forbikjøringen pågår
b) Hvor lang tid og hvor lang strekning bruker P på forbikjøringen?

3) En sprinter på 100 m har konstant akslerasjon i 2,0 s etter starten og deretter konstant fart fram til målstreken. Sluttiden blir 10,8 s. Finn den konstante farten.

Takk for hjelp!!:)
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Du kan finne tidspunktet gj.snittshastigheten og momentanhastigheten er lik ved å sette [tex]s^{\prime}(t)=3.7m/s[/tex].

2) Lengden bilen må kjøre er sin egen lengde, de femti metrene før og etter, og vogntogets lengde til sammen. Derfor må den kjøre 125 meter lenger enn vogntoget. Derfor vet du at [tex]s_B-125m=s_V[/tex]

3) Sprinteren har konstant a i 2 sekunder, deretter konstant v fram til 100-meter merket. Det gir oss et par likninger.

Kaller det første intervallet [tex]s_1=\frac{1}{2}at_1^2[/tex], og det andre [tex]s_2=vt_2[/tex]

Vi vet at første intervallet [tex]t_1[/tex] varer to sekunder og det siste intervallet [tex]t_2[/tex] varer 10,8s-2s=8,8s

[tex]100m=s_1+s_2=\frac{1}{2}at_1^2+vt_2[/tex]

Sammenhengen mellom a og v er [tex]a=\frac{v-v_0}{t}[/tex] Han startet fra 0m/s, v_0=0m/s, og endte med den konstante farten v etter akselerasjonen:

[tex]a=\frac{v}{t_1}[/tex]

[tex]100m=\frac{v}{2\cancel{t_1}}t_1^{\cancel{2}}+vt_2[/tex]

Setter jeg inn for h.h.vis [tex]t_1[/tex] og [tex]t_2[/tex] får jeg:

[tex]9,8sv=100m[/tex]

[tex]v=\frac{100}{9,8}m/s=10,2m/s[/tex]

Jeg tenkte å bare gi et hint ved den siste oppgaven, men ble til at jeg gjorde den for deg, og forklarte så godt jeg kunne underveis. En god start på enhver oppgave, er å finne ut hvilken informasjon man har, og hvordan denne informasjonen kan brukes til å løse for variabelen oppgaven spør etter. Håper jeg var til hjelp, og ikke bare ødela en gøy oppgave for deg. Jeg vet at du har flere igjen i Ergo1 :) Er akkurat ferdig med boken selv.

Håper du finner ut av den med bilen og grafen :) Og lykke til med fysikkstudiene :)
Svar