Trigonometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Oppgaven er: Finn topp- og bunnpunkt for funksjonen [tex]4sin(\pi x-\frac{\pi}6)\;\;\;x\in\langle0,\;2\rangle[/tex]

Jeg går fram slik:

Topp-punktet er når sinus har størst verdi. Det vil si at

[tex]\pi x-\frac{\pi}6=\frac{\pi}2=\pi\cdot n-\frac{\pi}2[/tex]

[tex]x-\frac16=n-\frac12\;\to\;x=n-\frac13[/tex]

Så må jeg velge n slik at [tex]x\in\langle0,\;2\rangle[/tex] så det passer kun med n=1 og n=2. Som gir [tex]x=\frac23[/tex] og [tex]x=\frac53[/tex]

Altså er det 2 topp-punkter, [tex](\frac23,\;4)[/tex] og [tex](\frac53,\;4)[/tex] ifølge meg.

Men visstnok er [tex](\frac53,\;-4)[/tex] et bunnpunkt og kun [tex](\frac23,\;4)[/tex] er et topp-punkt. Hvordan kan det ha seg?

Håper noen gadd å lese alt det :)
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

[tex]4sin(\pi x-\frac{\pi}6)\;\;\;x\in\langle0,\;2\rangle[/tex]

Definer u=[tex]\pi x-\frac{\pi}{6}[/tex]

[tex]4sin(u)[/tex] har størst verdi når [tex]sin(u)=1[/tex]

Dette skjer når [tex]\pi x-\frac{\pi}{6}=\frac{\pi}{2}+2k\pi[/tex]

[tex]4sin(u)[/tex] har minst verdi når [tex]sin(u)=-1[/tex]

Dette skjer når [tex]\pi x-\frac{\pi}{6}=\frac{3\pi}{2}+2k\pi[/tex]
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Takk for svar, men då kommer noe annet jeg lurer på. Når bruker man [tex]sin(x)=sin(\pi-x)[/tex] og når bruker man [tex]sin(x)=sin(2\pi+x)[/tex] eller eventuelt begge?
Og samme med cos. Når bruker man at [tex]cos(x)=cos(2\pi+x)[/tex] og når [tex]cos(x)=cos(2\pi-x)[/tex]

Hvorfor kunne jeg ikke bruke sin(x)=sin([symbol:pi]-x) i dette tilfellet?
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Jeg skjønner ikke hvorfor du insisterer på å bruke de formlene i utgangspunktet :P Jeg bruker de aldri for å løse slike problemstillinger.

En annen måte å løse oppgaven på kunne forøvrig vært å derivert funksjonen og sette den lik null.
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Hva mener du, man må vel bruke de? Er det ikke hele poenget at man finner alle løsningene. I dette tilfellet var det jo tydeligvis ikke vits men hvordan kan man se det?

Hadde nok gått for derivasjon hvis jeg hadde eksamen no ja, men har jo lyst å lære dette skikkelig.
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Du kunne brukt de hvis du hadde derivert funksjonen, men når vi løser den på den "enkle" måten, dvs betrakter når funksjonen er størst, bruker du bare huske regelen at

sin(x)=1, når x=[tex]\frac{\pi}{2}[/tex] og sin(x)=-1 når [tex]x=\frac{3\pi}{2}[/tex]
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Ja ok, jeg får vel slå meg til ro med det. Takk skal du ha for hjelpen!
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

thmo skrev:Oppgaven er: Finn topp- og bunnpunkt for funksjonen [tex]4sin(\pi x-\frac{\pi}6)\;\;\;x\in\langle0,\;2\rangle[/tex]

Jeg går fram slik:

Topp-punktet er når sinus har størst verdi. Det vil si at

[tex]\pi x-\frac{\pi}6=\frac{\pi}2=\pi\cdot n-\frac{\pi}2[/tex]

[tex]x-\frac16=n-\frac12\;\to\;x=n-\frac13[/tex]

Så må jeg velge n slik at [tex]x\in\langle0,\;2\rangle[/tex] så det passer kun med n=1 og n=2. Som gir [tex]x=\frac23[/tex] og [tex]x=\frac53[/tex]

Altså er det 2 topp-punkter, [tex](\frac23,\;4)[/tex] og [tex](\frac53,\;4)[/tex] ifølge meg.

Men visstnok er [tex](\frac53,\;-4)[/tex] et bunnpunkt og kun [tex](\frac23,\;4)[/tex] er et topp-punkt. Hvordan kan det ha seg?

Håper noen gadd å lese alt det :)
hei - som jeg ser det, er gunden til at du ikke får det til, ikke at du tenker feil teknikk men at du gjør ting i litt feil rekkefølge og regner litt feil!

Jeg vil gjøre det som følger:

rigtigt som du siger, der hvor funksjonen har toppunkt er der hvor Sin(x) =1
så:


[tex]Sin(\pi x-\frac{\pi}{6}) =1[/tex]

[tex]\pi x-\frac{\pi}{6} = \frac{\pi}{2} + n\cdot 2\pi[/tex]

[tex]\pi x = \frac{2\pi}{3} + n \cdot 2\pi[/tex]

[tex]x= \frac{2}{3} + n \cdot 2[/tex]

da [tex]x\in\langle0,\;2\rangle[/tex]

finns der kun 1 toppunkt nemlig [tex](\frac{2}{3},4)[/tex]

Du nevner at der altid finnes 2 mulige løsning for Sinusfunksjoner, og det er korrekt
[tex]x=x_0+n \cdot 2\pi[/tex]

[tex]x=\pi - x_0+2\pi[/tex]

men den mulighet må du benytte deg av rett etter du har tat [tex] Sin^{-1}( 1)[/tex] som er lik [tex]\frac{\pi}{2}[/tex] - og
[tex]\pi -\frac{\pi}{2} = \frac{\pi}{2}[/tex]

Da det er det samme resultat som du allerede står med, finnes der ikke en alternativ løsningsvei her!

:D MEPE
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Hei, takk for svaret. Jeg brukte faktisk formelen rett etter asin, men jeg skulle kanskje kombinert de til x=[symbol:pi]-x[sub]0[/sub]+2[symbol:pi]n. Jeg må nok regne flere oppgaver, men det begynner å komme seg. Takk for hjelpen :D
Svar