praktisk bruk av differensiallikninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

hei - jeg sliter voldsomt med at få løst disse praktiske diff. likninger. Fysik har aldrig vært min sterke side!! - er der noen der kan hjelpe meg litt her

så vidt jeg har fått med meg er følgende sannt:
[tex]V= fart[/tex]
[tex]V^\prim= akselerasjon [/tex]
[tex]S= strekning[/tex]
[tex]S^\prim =fart[/tex]
[tex]S^"= akselerasjon[/tex]
[tex]a= akselerasjon[/tex]
så [tex]V=S^\prim =fart[/tex]
og[tex]V^\prim =S^"=a = akselerasjon[/tex]
[tex]S=strekning[/tex]
Er der evt. noe jeg mgl?

Hvorfor er der så mange bokstaver som siger det samme. Regner med at der er en veldig god forklaring på dette som jeg ikke kjender til. Er der en som kan hjelpe meg her. - og også meget gjerne med at vise meg sammmenhengen mellom disse
SILK
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 31/08-2009 00:33

s = posisjon
v = fart
a = akselerasjon

Dette danner et grunnlag.

Hvis du tegner en graf over posisjonsendring s(t), vil farten være momentanendring av posisjon, altså s'(t) = v(t). Endring i posisjon per tid.

Samme ressonement kan gjøres med akselerasjon. Tegn en fartsgraf v(t). Akselerasjonen vil jo da være momentanendringen i fart. Altså v'(t). Endring i fart per tidsenhet. Siden a(t)=v'(t) og v(t)=s'(t) må jo a(t) være lik s''(t).

Du kan jo også gå andre veien og si at v(t)= [symbol:integral] a(t)dt og at s(t)= [symbol:integral] v(t)dt.

Dette er faktisk grunnlaget for bevegelseslikningene. Man starter med å si at akselerasjonen er konstant og integrerer for å finne v(t) og gjentar en gang til for å finne s(t).
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

takk for denne gjennomgang skal prøve at tegne et par kordinatsystemer og få overblikket.
Svar