Parallellogram

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Punktene A(-1,-3,0), B(1,1,0), C(2,4,1) og D(4,8,1) er gitt.
Vis at punktene A,B,C,D danner parallellogram ABCD.

Jeg har klart å bevise at AB og DC er like lange og parallelle, men BC og AD derimot har jeg ikke klart, fordi de har forskellige lengder (tror jeg). I et parallellogram så må jo lengden av to og to av sidene være like lange, samt parallelle. Så hvordan beviser jeg da at punktene danner parallellogramet ABCD?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Et parallellogram er en sammenhengende geometrisk figur som består av fire linjestykker (en firkant) med følgende egenskaper:
  • Linjestykkene er parvis parallelle.
    Linjestykkene er parvis like lange.
    Motstående vinkler er parvis like store.
    Diagonalene i et parallellogram deler hverandre på midten.
Du kan velge akkuratt hvilke av disse punktene du vil bevise. Antar at det er greiest å vise at sidene er parallelle :)
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Det skjønner jeg, men jeg har klart å bevise at sidene AB og DC er både like lange og parallelle. AD og BC derimot er sider som ikke er like lange, slik at hvordan kan firkanten være et parallellogram?
sirins
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 284
Registrert: 28/01-2009 22:56

Sikker på at det ikke er AC og BD som skal være parallelle? AD og BC kan like gjerne være diagonalene.
Svar