Hvordan er utregningen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
HmmmHjelp
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 06/01-2010 15:10

Se bildet.
Jeg regner på brøk og sliter med denne utregningen. Jeg klarer ikke å komme fra til svaret som står i fasiten :(

Bilde
Sliter med matten
HmmmHjelp
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 06/01-2010 15:10

Hvordan regner man ut når man har parentes og en brøk utenfor.
Skal mang gange teller og nevner?
Sliter med matten
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

[tex]2\left(\frac38 + \frac14 \right) = \frac{2 \cdot 3}{8} + \frac{2\cdot 1}{4} = \frac68 + \frac24 = \frac68 + \frac48 = \frac{10}{8} = \frac54[/tex]
:D
HmmmHjelp
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 06/01-2010 15:10

Har du bare brukt et tekstbehandlings program for å skrive det?
Sliter med matten
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Dette er LaTeX, en type koding som brukes her på forumet. Utrolig praktisk, og så ser det fint ut også. Les mer om det her:
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... php?t=5569

Har sett et par linker her inne som er UTROLIG fine til å forklare hvordan det virker, men jeg husker ikke hvor. Dette er i alle fall et kjempebra verktøy. :D
HmmmHjelp
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 06/01-2010 15:10

Takker for raskt svar!!

Skal se nærmere på den kodingen.


Som sagt sliter jeg med matten og jeg skal ta opp matten jeg hadde på høyskolen som jeg strøk i for leeeenge siden. Husker lite matte, så jeg begynner helt fra scratch. Noe gode tips til bra nettsider osv?
Sliter med matten
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

HmmmHjelp skrev:Noe gode tips til bra nettsider osv?
Personlig tror jeg du allerede har funnet den beste nettsiden. :D
Her er det bare til å spørre i vei om alt du lurer på, så er det veldig sikkert noen som kan hjelpe deg relativt fort.

Velkommen til forumet. :D

Ellers kan jeg kjapt ta et par koder som du kanskje får mest bruk for i begynnelsen, så kan du lære de andre selv ved å lese;

Brøk

Kode: Velg alt

[tex]\frac{teller}{nevner}[/tex]
[tex]\frac{teller}{nevner}[/tex]

Subscript og potens

Kode: Velg alt

[tex]x_i[/tex]
[tex]x_i[/tex]

Kode: Velg alt

[tex]x^p[/tex]
[tex]x^p[/tex]

Tegn

Kode: Velg alt

[tex]2 \cdot 3 = 6 \ \Rightarrow \ 6:3 = 2[/tex]
[tex]2 \cdot 3 = 6 \ \Rightarrow \ 6:3 = 2[/tex]

Legg merke til at du må ha en klamme med "tex" inni foran og etter koden. Da genereres denne fine skriften du ser. For å skrive tall, bokstaver og paranteser er det bare til å skrive som vanlig. Legg også merke til at som mellomrom trenger du bare å lege inn en \ så får du mellomrom. Bare spør hvis du lurer på noe. Og prøv deg gjerne frem. :D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Litt kortere utregning :p

[tex]2(\frac{3}{8}+\frac{1}{4}) = \frac{\cancel{2} \cdot 3}{\cancel{8}}+\frac{2\cdot1}{4}=\frac{3}{4}+\frac{2}{4}=\frac{5}{4}[/tex]

Eller

[tex]2\left( {\frac{3}{8} + \frac{1}{4}} \right) = 2\left( {\frac{3}{8} + \frac{2}{8}} \right) = \cancel{2}\left( {\frac{5}{\cancel{8}}} \right) = \frac{5}{4}[/tex]

Jeg ville anbefalt deg denne studiemetoden.

1. Les bok \ Se video
2. Tenk
3. Regn
4. Sjekk svar: Algebrator, maple, mathlab, wolfram, www.wolframalpha.com

Om svaret er feil, gjentar du 1 - 3. Om ikke dette fører til riktig svar så spør du her. Personlig lærer jeg mer av å se videoer enn bøker,men det er bare meg.

Gratis - http://www.khanacademy.org/

Ikke gratis - http://www.mathtutordvd.com/

Liker bedre den andre, han har masse om algebra.
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

Blant annet foreslo Nebuchadnezzar KhanAcademy. Her ligger det blant annet videoer linket til youtube som viser hvordan du løser brøker, regner med sannsynlighet, ukjente variabler osv. Det er en svært svært god måte å lære på. Han holder på med alt fra matematikk til kjemi, biologi og fysikk. Anbefales på det sterkeste :wink:
HmmmHjelp
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 06/01-2010 15:10

Takker for alle svarene.
Nå skal jeg ta turen inn på Khan Academy og se hva jeg finner.
Sliter med matten
Svar