Geometri, geometri og geometri...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hei, jeg forbereder meg til heldagsprøve R1 og sitter fast på en del oppgaver i kap 7) Geometri i Sigma.

1) Konstruer en trekant ABC der vinkelA=45grader, AB= 4 cm, BC=3 cm og vinkel C<90grader.
a) Konstruer den omskrevne sirkelen.
b) Finn radien i den omskrevne sirkelen.
c) Finn radien i den innskrevne sirkelen.

Jeg får ikke til c her? ...resten har jeg gjort. For å finne r i en innskreven sirkel gjelder formelen: (2T)/(a+b+c) ...der T er areal, men den har jeg ikke?

2)Vi har gitt en sirkel med radius 4.
a) Tegn en firkant ABCD innskrevet i sirkelen slik at vinkelBAD= 75grader, vinkelABC= 105grader og vinkelADB= 30grader.
b) Finn vinkelABD, vinkelBCD, vinkelACD og vinkelBAC. Hva slags firkant er ABCD?
...her får jeg ikke det ikke helt til å stemme når jeg konstruer firkanten :? Hvordan gjør jeg det?

3) Fire punkter A, B, C og D ligger på en linje slik at AB=2, BC=8 og CD=2. I trekanten BCR er vinkelR = 60grader. I trekanten ADR er vinkelR=90grader. Konstruer punktet R.

4)I trekanten ABC er vinkel a=30grader, vinkelB=45grader og AC=8. Medianen fra C skjærer AB i P, medianen fra A skjærer BC i Q, og medianen fra B skjærer AC i R. Medianene skjærer hverandre i punkt S. Høyden fra C skjærer AB i F.
a) Finn AF, CF, FB og BC.
b) Finn PF, CP, CS og PS.
Her har jeg gjort a og fikk da:
CF=FB= 4, AF= 6,9 ,BC=5,656.... men skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre oppg-b...? Hva skal jeg ta utgangspunkt i(starte)?

5) I trekanten ABC er vinkelA=30grader, vinkelB=45grader og AC=8. Høydene skjærer hverandre i punkt K. Høyden fra C på AB skjærer AB i et punkt F.
a) Forklar at AF= 4 [symbol:rot] 3 og CF=4.
b) Forklar at vinkelBAK=45grader. Finn FK, AK og CK.
c) Forklar at vinkelABK=60grader. Finn BK.
d) Vi lar T være punktet der høyden fra A skjærer forlengelsen av BC. Finn AT og CT.
e) Finn eksaktverdiene for sin15grader, cos15grader, sin75grader og cos75grader.
...har gjort a og b, men skjønner ikke hvordan jeg finner CK. OG: Hvordan er det jeg forklarer at f.eks. vinkelBAK= 45grader og vinkelABK=60grader...jeg kan "se" det, men skjønner ikke hvordan jeg skal forklare det... :?

6) Vi har punktene A(0,0), B(10,0) og C(0,6).
a) Finn skjæringen mellom medianene i trekanten.
b) Finn skjæringen mellom høydene i trekanten.
...har konstruert det, men skjønner ikke hva jeg skal ta utgangspunkt i for å finne skjæringspk. ...??

7) a) Finn sentrum og radius i (x-2)^2+y^2 = 9.
b) Finn ved regning hvor sirkelen skjærer x-aksen.
har gjort a her og fikk da:
r=3 og sentrum(2,0) ... men skjønner ikke hvordan b skal gjøres.

Vet det ble mye oppgaver, men nå posta jeg alle jeg har prøvd på og ikke helt fått til i dette kap :? . Håper på å få svar og løsningsforslag med forklaringer på det jeg lurer på. Det er til utrolig stor hjelp!:)

Håper på raske svar og takk på forhånd! ^^
...
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Skal svare deg og redigere dette innlegget, bare sånn at det tar litt tid ^^

1 c)
[tex]A=\frac{1}{2}ab\sin(A)[/tex]

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=25461

2 Begynn å tegn en linje som er 4cm. Så avsetter du A og B på denne, og lager 30 grader. Arbeid derfra, kan gi mer detaljer i morgen

3 Denne oppgaven har jeg løst og den var artig ^^ Thales setning er en slager her. Eventuelt Pollynious sirker eller noe står forklart i boken

Bilde

4 Lag en tegning så kan jeg hjelpe deg, kanskje jeg har gjort denne oppgaven før her på forumet... Har denne oppgaven løst i boken min, men har ikke boken her akkurat nå...
Tror det var flittig bruk av formlike trekanter og Pytagoras.

http://img28.imageshack.us/img28/8081/trekanthyde.png

[tex]AB = AP + PF + FB \; \; \Rightarrow \; \; PF = AB - AP - FB[/tex]

[tex]AP[/tex] vet du den er [tex]\frac{1}{2}AB[/tex] , [tex]FB[/tex] vet du, og [tex]AB[/tex] vet du...

På de neste kan du bare bruke pytagoras til å finne [tex]CP[/tex]

[tex]CS = \frac{2}{3}CP[/tex] og [tex]PS=\frac{1}{3}CS[/tex]

5 Den var litt verre... Likebent trekant ?

Bilde

Bilde

Utifra disse bildene burde du fint klare å løse oppgaven om vinkler og de neste.

6 Her trenger du litt vektorer, lag en funksjon for ene linjen og en for andre. Så ser du hvor disse krysser. Mener du har lært hvordan man lager funksjoner fra et punkt (Et punkts formelen)

7 a) Bare sett x=0 og løs likningen

Tror det var alt, virkelig skulle elsket og scannet boken min siden jeg har nesten gjort alle oppgavene, mangler litt på siste to delkapitlene og blandede oppgaver. Geometri er gøy ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar