Finne den deriverte grafisk?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
fjongfasong
Noether
Noether
Innlegg: 49
Registrert: 25/03-2010 01:38

Hei hei. Jeg står fast på en oppgave, og trenger litt hjelp.
Oppgaven er å bestemme hvor raskt funksjonen [tex]f(x) = - {x^2} - 2x + 3[/tex] vokser når [tex]x = - 2[/tex]. Klarer å finne det ut ved regning ut fra definisjonen av den deriverte og på kalkulator, men en oppgave er å framstille det grafisk. Jeg har prøvd å se på eksemplene hva jeg skal. De tar utgangspunkt ifra hvor funksjonen er ved [tex]x = - 2[/tex] og kaller det punktet P. I dette tilfelle blir det vel (-2,3) men herfra skjønner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kan noen hjelpe?
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Den deriverte av en graf angir hvor mye grafen stiger i et gitt punkt. Om du ser på grafen din når x=-2, og tegner en tangent for grafen i det punktet, vil du se hvor mye grafen stiger/synker.. = f'(x)
fjongfasong
Noether
Noether
Innlegg: 49
Registrert: 25/03-2010 01:38

kimjonas skrev:Den deriverte av en graf angir hvor mye grafen stiger i et gitt punkt. Om du ser på grafen din når x=-2, og tegner en tangent for grafen i det punktet, vil du se hvor mye grafen stiger/synker.. = f'(x)
.....tangent?
Axelleh
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 04/05-2010 14:44

Hvis du vil slippe å tegne kan du gjøre følgende:

Finn den deriverte av f med hensyn på x: f'(x) (kan også skrives df/dx)
Sett inn x = -2 i df/dx. Tallet du da får ut er svaret på hvor fort f stiger i x = -2. Notasjonsmessig vil det da se ut som noe slikt: f'(-2) = ...

Mvh Axel
Svar