Logaritme setning.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Qwseyvnd
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 14/01-2010 19:18
Sted: Bergen

Hei folkens.

La X være et oddetal. Bevis at 4 går opp i (x^2)-1.

Jeg klarer ikke å bevise at 4 går opp i denne likningen. Hvis (1*1)-1 blir jo 0, hvis 3*3-1 blir jo 8. Det går ikke.
Ø. Hagen
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Det er meningen at du skal vise dette generelt. Ikke bare for enkelte tall.

[tex]x[/tex] er et oddetall, da er [tex]x = 2n-1[/tex] når n er at naturlig tall.

Setter inn i uttrykket:

[tex]x^2-1 = (2n-1)^2-1 = 4n^2-4n+1-1 = 4n^2-4n = 4(n^2-n)[/tex]

Siden [tex]4[/tex] er en faktor i uttrykket, er det selvsagt delelig med [tex]4[/tex].
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Qwseyvnd skrev: Jeg klarer ikke å bevise at 4 går opp i denne likningen. Hvis (1*1)-1 blir jo 0, hvis 3*3-1 blir jo 8. Det går ikke.

[tex]0 : 4 = 0[/tex]

[tex]8 : 4 = 2[/tex]
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

ettam skrev:[tex]x[/tex] er et oddetall, da er [tex]x = 2n-1[/tex] når n er at naturlig tall.
Dette er ikke helt presist. Slik du formulerer det, er 2n-1=x så lenge n er et naturlig tall. Dette stemmer - åpenbart - ikke. Det vi derimot vet, er at x=2n-1 for ett eller annet heltall n. (og kun ett) Legg merke til at jeg sier heltall, og ikke naturlig tall. For om x=-5, vil n være n=-2.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Hva mener du, FredrikM?

Mener du at [tex]\{2n-1 | n \in \mathbb{N} \}[/tex] ikke er mengden av alle oddetall?

Eller er det formuleringene mine du ikke liker?
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

ettam skrev:Hva mener du, FredrikM?

Mener du at [tex]\{2n-1 | n \in \mathbb{N} \}[/tex] ikke er mengden av alle oddetall?

Eller er det formuleringene mine du ikke liker?
Jeg tipper FredrikM heller vil at du skal bruke

[tex]2k+1;\quad \forall k\in\mathbb{Z}[/tex].
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Jeg tror det FredrikM mente var at det å si at "x er et oddetall, da er x = 2n-1 når n er at naturlig tall" blir feil i den forstand at du først lar x være et bestemt oddetall, og deretter sier at "x=2n-1 når n er et naturlig tall". Dette kan få det til å høres ut som at hvis n er et naturlig tall, så er x=2n-1, som jo blir feil - x=2n-1 for et bestemt naturlig tall n, ikke for alle. FredrikM mente altså at du heller burde sagt "x er et oddetall, da er x=2n-1 for et helt tall n".

Jeg tviler dog på at det var noen fare for at noen ikke forsto hva du mente her.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Karl Erik forstod meg riktig.

Jeg vil bare påpeke at jeg synes det er viktig å være nøye med formuleringene i matematikk, spesielt når man skal lære noe bort. Små, ubetydelige feilformuleringer (som her - de aller fleste forstår nok hva som egentlig er ment) kan bli misforstått og misforståelser i matematikk har en tendens til å balle på seg.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

I rest my case;)
Svar