Sammensatte trigonometriske likninger...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hei, jeg driver med sammensatte trigonometriske likninger og får det ikke helt til. :/ Har prøvd de flere ganger men får feil svar, tror jeg bruker reglene feil eller noe...idk

oppg) a) 3sinx - [symbol:rot] 3 cosx = 0

b) 2cos2x - 1 = 0

c) 2tan(2x+30"grader") + 2 = 0

d) 3sin2x - cos2x = 0

e) 2cos(3x-25"grader") = [symbol:rot] 2

Jeg tror jeg har misforstått hvordan jeg regner med disse. Håper noen kan gi løsningsforslag MED forklaringer på hva du/dere gjør. Takker for raske svar! :)
...
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kan du ikke poste det du har gjort da, så kan vi se hvor det skjærer seg? Du lærer mer av det enn å bare få et løsningsforslag.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Her har jeg prøvd å løse de to første stykkene, men gjør det feil. Det er kanskje litt vanskelig å forstå hva jeg gjort/skrevet - men jeg vet at her surrer jeg helt, skjønner ikke hvordan det skal gjøres.

http://img13.imageshack.us/img13/3536/imgsyn.jpg

http://img830.imageshack.us/img830/9431/img0001co.jpg

De tre siste oppgavene er jeg like usikker på. Problemet er jeg at skjønner ikke hvor jeg skal starte og hva jeg skal tenke på først. Ingen eksempler på dette i matteboka mi, så håper på rask hjelp her! : )
...
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

På a) gjør du feil når du opphøyer begge sider i andre. På venstreside tenker du at [tex](a-b)^2 = a^2 - b^2[/tex]. Det er feil. Du kan ikke bare opphøye hvert ledd i andre. Det du i midlertid kan gjøre i denne oppgaven er å dele tvers gjennom på cos x. Hva får du da?

b) Her begynner du å bytte ut cos 2x med et andregradsuttrykk med sin. Det er unødvendig. Flytt over -1 og del på 2 så har du:

[tex]\cos 2x = \frac{1}{2}[/tex]

Ikke la deg "skremme" av at det er cos av 2x. Du går frem som vanlig, bare at til slutt må du dele hele svaret på 2.

Sliter du like mye med de andre oppgavene også, så kan jeg hjelpe deg i gang med dem også.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

I got it, skjønte det nå! Takk.
...
Svar