Algebra og graf

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Trondy
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 26/09-2010 12:44

(x1, y1) (x2, y2)
(2, -3) (-4, 5)

Bilde

Hvorfor blir det alltid trekt fra i y1-y2, og x1-x2, og aldri lagt til i stedet for?

Jeg snudde om på rekkefølgen fordi jeg følgte et eksempel for da oppdaget jeg 5--3. Går det ann å skrive slik? Jeg er vant med å se 5-(-3).

Annet: Jeg brukte MathType til å lage en gif fil. Går det ann å kopiere og legge inn her uten å få [] rundt ligningen, og går det ann å lime inn delta tegn i dette forumet?
Oddis88
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 320
Registrert: 04/02-2010 14:43
Sted: oslo

Fordi du finner differansen. Du finner forskjellen, dermed må du trekke den ene ifra den andre for og finne hvor mye de er forskjellige fra hverandre :)
Putekrig
Cantor
Cantor
Innlegg: 130
Registrert: 07/10-2010 16:19

Riktig. Hvis du har 78 kroner og en kompis har 43 kroner, hvordan finner du ut hvor mye mer du har enn han? 78-43 = 35 :) Det blir feil å plusse for å finne differanse, som du ser.
Putekrig
Cantor
Cantor
Innlegg: 130
Registrert: 07/10-2010 16:19

Trondy skrev:Annet: Jeg brukte MathType til å lage en gif fil. Går det ann å kopiere og legge inn her uten å få [] rundt ligningen, og går det ann å lime inn delta tegn i dette forumet?
Prøv å kopier dette:

\frac{\Delta y}{\Delta x} \ = \ \frac{5-(-3)}{-4-2}

så skriver du [tex][tex ][/tex] før og [/tex ] etter, uten mellomrom inni. :)
Trondy
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 26/09-2010 12:44

Det eksempelet mitt er vel bare at man løser opp paranteser, x--x kan skrives.
Svar