Vektorer, forberedelse til prøve

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

Holder på med oppgaveregning så det suser i forbindelse med forberedelse av prøve førstkommende fredag, så raske svar er varmt velkomne.

Jeg er ikke sikker på om vi har gått gjennom dette i klassen, men dersom det skulle være tilfelle, var jeg syk den dagen.

Tegn en trekant ABC. La [tex]\vec{AB}=\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{AC}=\vec{b}[/tex]. La M være midtpunktet på BC. Punktet P er bestemt ved at [tex]\vec{BP}={1\over4}\vec{BC}[/tex].

a) Finn [tex]\vec{AM}[/tex] uttrykt ved [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex].

b) Finn [tex]\vec{AP}[/tex] uttrykt ved [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex].


Jeg vet at jeg kan uttrykke a) ved [tex]\vec{a}+ett-eller-annet-\vec{b}[/tex], men hvordan jeg skal uttrykke [tex]\vec{b}[/tex], vet jeg ikke. Multiplisere den med -1 gjør hvertfall ingen nytte.

Boka gjennomgår ikke dette heller, til tross for å gi slike oppgaver, men oppgaven er under delkapittelet 'Tall multiplisert med vektorer. Regneregler'.
claudius
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 198
Registrert: 09/10-2010 22:59

BC = c
c = b-a
BM = d = c/2
BE = e = d/2
AM = a + d
AP = a + e

Håper det er riktig uten å tegne opp!
Svar