Vektorer R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
niknoe
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 17/11-2010 16:38

Hei. Jeg har en innføring i matte som jeg skal levere i morgen, men jeg mangler bare en deloppgave som jeg ikke helt skjønner meg på.

Jeg har et plan [symbol:pi]=2x-3y+z-13=0
og en linje l: x=t-2 y=2t-8 z=4t-7

et plan [symbol:sum] står vikelrett på [symbol:pi] og inneholder l. Hvordan gjør jeg så dette?

Takk på forhånd
Mvh
Niklas
claudius
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 198
Registrert: 09/10-2010 22:59

Siden [symbol:pi] og [symbol:sum] er vinkelrette på hverandre gjelder dette sevsagt også for normalene. Siden l er i [symbol:sum] , er l vinkelrett på normalen til [symbol:sum] . Når vektorene er normale er skalarproduktet null. Dette gir tilsammen tilstrekkelig informasjon til å bestemme [symbol:sum] .
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvis du hadde hatt et punkt og to (ikkeparallelle) vektorer som du vet ligger i planet, hadde du klart å finne ligningen til det planet da?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
niknoe
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 17/11-2010 16:38

Dette er all infoen oppgaven gir. Men jeg glemte å nevne at jeg i delen før, i samme oppgave, beviste at linja ligger i planet [symbol:pi]. Noe som sannsynligvis betyr at linja er skjæringslinja mellom de to?
Svar