litt generelt i fysikk 1 (kveldseksamen i morgen)!!!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
CharlotteT
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 02/11-2010 02:48

hei, jeg har et par ting jeg ikke har klart å få med meg, selv om jeg har prøvd:
- det sies at jorda trekker like mye på alle legemer uavhengig av masse, men hvorfor er da G=mg? da har jo massen noe å si?

- har arealet på kontaktflaten mellom et legeme og en bakke noe å si for friksjonskraften?

- hva er et friksjonstall?
- hva er parameterframstilling?
detter er ting som ikke blir forklart i boka, og som jeg heller ikke finner på nett!
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Jorda trekker med forskjellig kraft, men denne kraften er slik at alt som blir trukket på (i samme avstand fra sentrum) får den samme akselerasjonen mot jorda.

En stein og en fjær faller like raskt, med den samme akselerasjonen, men det betyr ikke at det er en like stor kraft som virker på dem.

Arealet mellom et legeme og en bakke har ingenting (i teorien) å si for friksjon. Om du prøver å dra en kloss som ligger på høykant, og en kloss som ligger med flaten ned vil dette være like lett. Fordi [tex]R = \mu m g[/tex]. Friksjonskonstanten er bare avhengig av materialene som er brukt.

Parameterframstilling er en måte å skrive kurver på.
x^2 + 2x + 1 har en parameterframstilling [t, x^2 + 2x + 1], og det fungerer slik at man putter inn f.eks. t = 0 og får ut x og y-koordinatene til et punkt på linja. Noe veldig nyttig med dem er at denne kurven ikke nødvendigvis trenger å være en funksjon, og kan krysse seg selv o.l.

Prøv f.eks. å tegne [cos t, sin t] fra 0 til 2pi med intervall pi/4.

De kan behandles som vektorer, og deriveres hver for seg. Du kan også ta prikkproduktet om du vil finne når en kurve er vinkelrett i forhold til en annen.
Svar