1P og 2P matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Tomatsaus
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 04/02-2010 17:10

Hei! Har et spørsmål jeg har lurt på ganske lenge.

Hvis man velger 2P matte i andre klasse på videregående, vil karakteren fra 1P telle på vitnemålet da?
Tomatsaus
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 04/02-2010 17:10

ingen som vet det?
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

Alle fag og eksamener du har på vgs. oppføres på vitnemålet, og teller like mye. I fag du har over flere år, teller det faget i det avsluttende året ditt, f.eks. historie og norsk. 2P og 1P, derimot, er to "forskjellige" fag, 2 karakterer.
Pusur1993
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 09/09-2009 20:30

Sievert skrev:Alle fag og eksamener du har på vgs. oppføres på vitnemålet, og teller like mye. I fag du har over flere år, teller det faget i det avsluttende året ditt, f.eks. historie og norsk. 2P og 1P, derimot, er to "forskjellige" fag, 2 karakterer.
Så vidt jeg vet er dette feil. Karakteren for 1T og 1P føres bare på vitnemålet om man tar S1 eller R1.
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

Pusur1993 skrev:
Sievert skrev:Alle fag og eksamener du har på vgs. oppføres på vitnemålet, og teller like mye. I fag du har over flere år, teller det faget i det avsluttende året ditt, f.eks. historie og norsk. 2P og 1P, derimot, er to "forskjellige" fag, 2 karakterer.
Så vidt jeg vet er dette feil. Karakteren for 1T og 1P føres bare på vitnemålet om man tar S1 eller R1.
Dersom det er tilfellet, er det et mangel på timetall, i og med at et femtimers-fag (1T/1P) "forsvinner".

Edit:

Fant dette:
1P: http://www.udir.no/grep/Fag/?fagid=989053
2P: http://www.udir.no/grep/Fag/?fagid=989122

Står at standpunkt settes, både i 1P siden og i 2P siden.
lindakatt
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 10/10-2010 12:25

Hvordan fungerer dette for privatister? Er man nødt til å ta eksamen i 1P/1T selv om man tar R1 f.eks? Skolen min mener det ikke er nødvendig, men de har tatt feil før, så kan jo ta feil igjen... såfall må jeg melde meg opp til 1T eksamen til våren, for jeg har bare 1MY karakter fra før av (og R1 om jeg står, samt også i 2P faktisk).. eller kanskje det holder? *forvirra*
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Hvis du hadde privatisteksamen i 1P+2P, holder det, hvis ikke hadde du bare trengt 1T eller 1P
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Svar