Likninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
wvevang
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 03/10-2005 14:48

Hei! sitter og lager ett studiekrav i matematikk, og er vel ikke den flinkeste i matte. Læreren min krever at jeg skal ved eksempler vise at jeg kan regne likninger med 1 ukjent. Er dette helt vanlige likninger som f.esk (5x - 2) (4x-3)

eller kan dette også være likninger med brøk?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

wvevang skrev:Hei! sitter og lager ett studiekrav i matematikk, og er vel ikke den flinkeste i matte. Læreren min krever at jeg skal ved eksempler vise at jeg kan regne likninger med 1 ukjent. Er dette helt vanlige likninger som f.esk (5x - 2) (4x-3)

eller kan dette også være likninger med brøk?
En likning har alltid et likehetstegn "i seg".. Hva mener du egentlig?!
wvevang
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 03/10-2005 14:48

Spørsmålet mitt er om en likning med en ukjent også kan være en likning med brøk, og ikke bare en likning som er f. eks som denne:

(x + 2) (3x - 5) - (x + 1) (3x - 8) = 16 (Her er ingen brøk)
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jepp, det kan det.
Dersom det er en likning med flere enn en ukjent, så tilsvarer det likningssett med både x og y f.eks.

Ingen problemer med å ha brøk i en likning med en ukjent.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

x+y+z = 0 er en likning med tre ukjente, så sant x,y,z er ukjente.

x+y=a er en likning med to ukjente, så sant x,y er ukjente og a er kjent.

ja så du må bare telle opp antall ukjente for å kunne si hvor mange ukjente som er i likningen. En likning består som regel av ukjente og kjente. De ukjente er somregel variable, mens de kjente kaller vi konstanter.
Svar