Differensiallikning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Tusen takk for nok et utfyllende og godt svar, nå skal jeg sette meg ned og prøve meg på nytt på oppgaven, legge den inn her, så se om jeg skjønte dette :)
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Hmm ok enten var dette lettere enn jeg trodde, eller så er det helt feil det jeg har gjort her he he:

[tex]y`=-1e^{-x}+(-\frac{3}{2})e^{-\frac{3}{2}x}[/tex]

Dette satt inn i uttrykket:

[tex]2(-1e^{-x}+(-\frac{3}{2})e^{-\frac{3}{2}x})+3(e^{-x}+e^{-\frac{3}{2}x}=e^{-x}[/tex]

[tex]-2e^{-x}+3e^{-\frac{3}{2}x}+3e^{-x}+3e^{-\frac{3}{2}x}=e^{-x}[/tex]

[tex]e^{-x}=e^{-x}[/tex]


Noe sier meg at dette ikke er riktig :)
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

ambitiousnoob skrev:Hmm ok enten var dette lettere enn jeg trodde, eller så er det helt feil det jeg har gjort her he he:

[tex]y`=-1e^{-x}+(-\frac{3}{2})e^{-\frac{3}{2}x}[/tex]

Dette satt inn i uttrykket:

[tex]2(-1e^{-x}+(-\frac{3}{2})e^{-\frac{3}{2}x})+3(e^{-x}+e^{-\frac{3}{2}x}=e^{-x}[/tex]

[tex]-2e^{-x}+3e^{-\frac{3}{2}x}+3e^{-x}+3e^{-\frac{3}{2}x}=e^{-x}[/tex] Her skulle det stått: ([tex]-2e^{-x}-3e^{-\frac{3}{2}x}+3e^{-x}+3e^{-\frac{3}{2}x}=e^{-x}[/tex])

[tex]e^{-x}=e^{-x}[/tex]


Noe sier meg at dette ikke er riktig :)
Noe sier meg at det er nesten riktig :P. Du manglet bare en liten minus i andre leddet i den nest nederste linjen din ( se kommentaren min i rød parantes), ellers var det helt riktig :D
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Ah dæven he he, en fortegnsfeil der ja :) Men hmm da var vel dette kanskje ikke så vanskelig alikevel :) Men jeg sliter med å se hvorfor dette er forklaringen på at dette viser at det er en løsning av utgangspunktet om du skjønner :?
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Hm, kanskje jeg skjønner :)

Det er jo alltid slik at for å vise at noe er en løsning til en ligning, setter vi inn det som skal være løsningen i den opprinnelige ligningen, f.eks. hvis vi skal vise at x=2 er en løsning til ligningen 2x-4=0, setter vi 2 inn der det sto x i den opprinnelige ligningen 2x-4=0, og får 4-4=0.

Det er egentlig det samme vi gjør her også, bare at ligningen er mer avansert med y' og y, og løsningen er ikke et tall men et uttrykk for y (eller faktisk en annen ligning).

Vet det virker litt merkelig i begynnelsen å gjøre slik med y' og y, men det venner man seg til etterhvert.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Ah jeg tror jeg skjønte det litt bedre når jeg gikk tilbake og gjennom oppgaven igjen...Får fortsette å gjøre oppgaver, så blir det vel mer naturlig etterhvert tenker jeg, takk igjen for at du tok deg tid til å hjelpe! :)
Svar