Noen her som har erfaring med å bruke HP kalkulator? Hjelp!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
VildeV
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 26/04-2011 10:22

Hei!

Jeg har lånt en grafisk HP-kalkulator av samboeren min (han brukte den under studiet, men har aldri brukt den i jobb, så han husker ikke hvordan den brukes), MEN jeg skal snart ha matteeksamen og må finne ut hvordan jeg regner ut binomisk sannsynlighetsfordeling med den... (der du bruker Pascals trekant...).Har funnet bruksanvisningen på nettet (på 600 sider...), men klarer ikke å se ut fra innholdsfortegnelsen hvor jeg bør lese - og det er uansett ikke sikkert jeg skjønner hva som står der, i og med at jeg er dårlig i matte...

Jeg lurer altså på hvordan man på HP-kalkulatoren regner ut stykker av typen

(0,98+0,02)[sup]5[/sup] = (5 over 5) 0,98[sup]5[/sup] * 0,02[sup]0[/sup] + (5 over 4) 0,98[sup]4[/sup] * 0,02[sup]1[/sup] OSV.

Stykker med små tall, slik som dette, kan jeg ta på lommekalkulator, men det går ikke med de store stykkene... :-(
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Hei.

Jeg har ikke noe erfaring med HP-kalkiser, men du virket så stresset at jeg følte jeg måtte prøve og hjelpe. :o

Jeg vet ikke hviken modell du har, så jeg sjekket bare for en tilfeldig modell jeg fant. Hvis det ikke stemmer er det fint om du legger ut lenke til manualen du fant, så skal jeg se i den.

På HP39 Gs, så går man på
MATH-menyen (som jeg tror man kommer på ved å trykke på 'Math'-knappen som er to knapper over 7-tallet). Deretter bruker du pilene til å finne valget Prob., og går videre inn på COMB(n,r).

Her kan du regne ut binomialkoeffisientene. F.eks er COMB(6,2) det samme som
[tex]{6\choose 2} = 15[/tex]

Funket dette?
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
VildeV
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 26/04-2011 10:22

Tusen takk for at du prøver å hjelpe! :D - Og, ja, jeg er superstresset! Har overhodet ingen tro på at jeg noensinne skal klare å skjønne en slik kalkulator - og spesielt ikke når eksamen nærmer seg...

Kalkulatormodellen jeg har er HP 48G+

Nei, det er en knapp som heter MTH som er nest øverst til venstre, men når jeg trykker på den, kan jeg ikke velge Prob... Over 7 tallet er det ikke noe som minner om math-meny, dessverre...

Men, ut fra det du skriver, lurer jeg på om det er meningen at man skal regne ut binomialkoeffisienten først, deretter tallene som er opphøyd i et eller annet og til slutt regne sammen? Jeg tenkte at man kanskje gjorde alt i en operasjon? Har ikke brukt slike avanserte kalkulatorer på mange år, og da brukte jeg Casio - som jeg forøvrig ikke husker noe av, heller, og tror heller ikke jeg holdt på med akkurat dette... Har du forresten erfaring med Casio-kalkulatorer? Er de lettere å bruke? Har klart å finne igjen den gamle Casioen min nå, men mangler batteri, så drar og kjøper hvis de er bedre/lettere å forstå...
VildeV
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 26/04-2011 10:22

Glemte link til bruksanvisningen: www.hpcalc.org/details.php?id=3937

Tusen takk for hjelpen!
:D
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Jeg tror ikke Casioen er noe spesielt enklere å bruke. Men hvis du har brukt den før, så kanskje det er greit å ta med begge?

Den modellen var litt eldre enn den jeg så på. :)
Prøv:
MTH
så velger du
NXT
og så
PROB
og her skal du kunne sette inn to tall og velge COMB.
Velg 6 og 2 og se om du får 15.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
VildeV
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 26/04-2011 10:22

Tusen takk!!!! :D

Når jeg skriver 6 comb 2 comb får jeg 15!!!

Hvordan skriver jeg inn 0,98[sup]5[/sup]?

Er det mulig å gjøre hele regnestykket jeg skrev i sammenheng, eller må jeg ta operasjonene hver for seg og sette sammen til slutt?
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Flott! Da har du binomialkoeffisienten i orden. 8-)

Da kan vi se på det andre du lurte på, og da skjønner jeg ikke helt hva du mener. Lurer du på hvordan du tar eksponenten til et tall?
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
VildeV
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 26/04-2011 10:22

Markonan skrev:Flott! Da har du binomialkoeffisienten i orden. 8-)

Da kan vi se på det andre du lurte på, og da skjønner jeg ikke helt hva du mener. Lurer du på hvordan du tar eksponenten til et tall?
Ja, nå er jeg såpass dårlig i matte, at jeg ikke er helt sikker på om det heter eksponent eller ikke, men jeg tror det... Det jeg mener er 0,98[sup]5[/sup], atlså 0,98 opphøyd i femte, det vil si 0,98*0,98*0,98*0,98*0,98... Hvordan skriver du det inn i kalkulatoren, for å slippe å skrive 0,98 alle gangene?

Så lurer jeg til slutt på om det går an å gjøre hele operasjonen i et, altså å skrive inn f.eks. (5 over 4) 0,98[sup]4[/sup]*0,02[sup]1[/sup], eller om man først må regne ut binomialkoeffisienten, deretter må regne ut 0,98[sup]4[/sup], og så multiplisere disse etterpå?
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Ok, da er jeg med. Ja, det heter eksponent.

Det første du kan prøve er knappen [y[sup]x[/sup]] som er to knapper over 9-tallet. Test om du får riktig med denne tastekombinasjonen:
2 + [y[sup]x[/sup]] + 3 gir 8
siden
[tex]2^3 = 2\cdot2\cdot2 = 4\cdot2 = 8[/tex]

Og sjekk om
0.98 + [y[sup]x[/sup]] + 5 gir 0.90392079679999993 (sånn ca)
VildeV skrev: Jeg lurer altså på hvordan man på HP-kalkulatoren regner ut stykker av typen

(0,98+0,02)[sup]5[/sup] = (5 over 5) 0,98[sup]5[/sup] * 0,02[sup]0[/sup] + (5 over 4) 0,98[sup]4[/sup] * 0,02[sup]1[/sup] OSV.
Når du bare har tall, så trenger du ikke gange ut parentesene.
[tex](0.98 + 0.02)^5 = 1^5 = 1[/tex]

Eller:
[tex](1.235 + 0.567)^{12} = 1.802^{12} = 1172.3504101666604[/tex]
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
VildeV
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 26/04-2011 10:22

Ok, eksponent, ja :D Jeg begynner å lære...

Når jeg skriver 2 y[sup]x[/sup] lager kalkulatoren et stygt pip og skriver Error: Too few arguements. Når jeg da trykker y[sup]x[/sup] en gang til, kommer svaret 8 opp. Dersom jeg ikke trykker y[sup]x[/sup] før jeg trykker 3, blir det 23... Jeg får det altså til, men tror ikke de rundt meg kommer til å bli særlig glade for den pipinga på eksamen... Skulle gjerne kunne gjort det uten lyd :lol: Dersom det finnes en måte å skru av lyden på, hadde jo det vært fint, eller om det er en måte å gjøre det på som aksepteres med en gang...

Tusen hjertelig takk for hjelpen! Det er helt fantastisk å få hjelp, for jeg hadde egentlig gitt opp å lære meg å bruke kalkulator, men er jo så dumt å stryke fordi man ikke skjønner hvordan man skal bruke kalkulatoren...
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Ah.

For å regne ut f.eks 4.2[sup]2.4[/sup] så blir tastekombinasjonen:
4.2 [Enter] 2.4 [y[sup]x[/sup]]

Da får du forhåpentligvis 31.318308439069273 uten noe piping. ;)

Og du visste hva en eksponent, selv om du ikke kunne navnet, og det er jo selve konseptet som er viktig å kunne! :)

Og forresten: bare hyggelig å kunne hjelpe. 8-)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
VildeV
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 26/04-2011 10:22

Tusen takk igjen!

:D

Vet du forresten hvordan man skriver brøk på denne kalkulatoren?

Nå begynner jeg å få dårlig samvittighet her av å spørre så mye...
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Det er bare å spørre. Tar meg 5 sekunder å finne ut.
Og hvis jeg blir lei, så er det sikkert noen andre som tar over. ;)

For å regne ut brøken [tex]\frac{5}{7}[/tex] så skriver du bare
5 [Enter] 7 [[tex]\div[/tex]]

Alt om sånne regneoperasjoner står i manualen: slå opp på side 38 (under Stack). Der er det eksempler på alt det viktigste.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar