Starta på vektorer, og det har gått fint helt til nå. Sitter med en oppgave som går sånn:
"Punktene A(1, -1, 0), B(4, 1, 0), C(4, 3, 0) og D(1, 1, 0) er hjørner i et parallellogram. ABCD er grunnflaten i en pyramide med toppunkt i T(3, 3, 3).
b) Finn arealet av grunnflaten."
Prøvde å se hvordan de hadde løst den på cappelendamm.no, men henger ikke med på hva de har gjort i det hele tatt. De bruker plutselig en måte å regne på som jeg ikke har vært noe borti.
Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg gjør den?
Her er løsningen:
Vektorer: areal av et parallellogram
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Arealet av parallellogrammet er lik det dobbelte av arealet av trekanten som er utspent av [tex]\vec{AB}[/tex] og [tex]\vec{AD}[/tex]. Først finner de lengdene av disse to vektorene. Deretter finner de vinkelen mellom dem ved å benytte definisjonen av skalarproduktet: [tex]\vec{a} \cdot \vec{b} = |\vec{a}| |\vec{b}| \cdot \cos \theta[/tex]. Så benytter de sinussetningen som bør være kjent fra 1T til å finne arealet av trekanten. Dette arealet ganges med 2 for å få arealet til parallellogrammet.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Høra! Finn den ene trekanten i parallellogrammet først og gang det med 2. Benytt basic af vektorregning!