Trigonometriske likninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Floppsy
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 16/10-2005 10:45

Hei! jeg trenger hjelp!! Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal regne denne oppgaven... 4 sin (Pi x) = 2 * (kvadratrota av 2) x={-1,1} ? Hvis noen skriver opp ganske nøye hvordan de regner den så har det hjulpet noe veldig..! Sliter med en lærer som ikke er for go til tider og ikke har lyst til å hjelpe meg! :(
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

4 sin([pi][/pi]x)=2 [rot][/rot]2 , -1 <= x <=1

sin([pi][/pi]x)=(2 [rot][/rot]2)/4

sin([pi][/pi]x)=( [rot][/rot]2)/2

[pi][/pi]x = [pi][/pi]/4 + n*2[pi][/pi] eller [pi][/pi]x = 3[pi][/pi]/4 + n*2[pi][/pi]

Dividerer med [pi][/pi] i begge likningene og får:

x = 1/4 +n*2 eller x = 3/4 + n*2

Siden x skulle være mellom -1 og 1 får vi løsningene:

x = 1/4 eller x = 3/4
Floppsy
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 16/10-2005 10:45

ettam skrev: Dividerer med [pi][/pi] i begge likningene og får:

x = 1/4 +n*2 eller x = 3/4 + n*2
hm...hvor tar du n ifra?? og hvorfor??
Siden x skulle være mellom -1 og 1 får vi løsningene:

x = 1/4 eller x = 3/4
Hvordan får du disse løsningene?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Til Floppsy:

Spørsmål 1:
Sinus er periodisk med 2[pi][/pi], dvs løsningene gjentar seg for hver positive eller negative "runde" i enhetssirkelen.

det kan uttrykkes i "formelen":

sin (v + n*2[pi][/pi]) = sin v

Spørsmål 2:

n er element i {...,-2,-1,0,1, 2, 3,...}, som kommer fra det jeg sier over om positive og negative runder i e.sirkelen.

Prøv deg fram med ulike verdier, så vil du se at n=0 gir de eneste "lovlige" løsningene i fra grunnmengden, dvs at x skal være fra og med -1 og opp til og med 1.
Svar