Problemer med kalkulatoren

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Evatum
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 28/03-2011 18:18
Sted: Rælingen

Hei! Jeg tar opp matte R1 som privatist, og jeg har skaffet meg en Casio CFX-9850GC Plus Kalkulator. Den er kjempefin, men når jeg skal regne ut vinkler (f.eks cos) kommer den opp med et helt annet svar enn det boka gjør, og enn det den skal. Hvordan fikser jeg dette? Er jeg dum?

Feks når jeg skal finne vinkelen i vektorregning, eller når jeg skal finne vinkelen ved å dele summen av to vektorer på lengden (kvadratrotene).

Hvis boka vil ha svaret 39.8 grader, får jeg bare 0,7134... på lommeregneren. Skikkelig frustrerende.

Er det noe jeg må gjøre med innstillingene? Er det noen som kan guide meg igjennom det? Håper det finnes noen kalkulatorproffer der ute:)


En annen ting jeg lurer på, er hvorfor setter man inn 0,5 der cosinsuen er 60grader? Eller (-0,5) når den er 120? Er dette en regel jeg har gått glipp av? Boken min gjør sånne ting uten å forklare noe imellom. Kanskje noen her har lyst til å forklare?

Tusen takk, på forhånd! Jeg skal ha eksamen på tirsdag! :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

shift -> menu -> angle -> deg/rad
Sist redigert av Janhaa den 27/05-2011 11:42, redigert 2 ganger totalt.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Evatum
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 28/03-2011 18:18
Sted: Rælingen

TAKK!! Det funket! Du er et geni;)
Svar