Polynom divisjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

chrisniel9q
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 13/05-2011 22:47
Sted: Bærum

så svaret på hele oppgave 2:

Bilde

er altså:

2(x^2-2^2) ??
Saiaku
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 18/11-2010 20:13

Har en oppgave fra eksamen høst 2008, og jeg finner egentlig ikke noe løsningsforslag på denne eksamenen i det hele tatt, så jeg lurer på om noen smartinger kunne ha løst denne og vist fremgangsmåte?

Bilde

Jeg har prøvd å løse den, men uten fasit så vet jeg ikke om jeg tuller.
:)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Saiaku skrev:Har en oppgave fra eksamen høst 2008, og jeg finner egentlig ikke noe løsningsforslag på denne eksamenen i det hele tatt, så jeg lurer på om noen smartinger kunne ha løst denne og vist fremgangsmåte?

Bilde

Jeg har prøvd å løse den, men uten fasit så vet jeg ikke om jeg tuller.
:)
Bilde

Har dere lært å faktorisere andregradsuttrykk? Hvis ikke, si fra :)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

For å vise at divisjonen går opp kan man også sette inn -1 for x i polynomet og se om man får 0. (Generelt: hvis (x-a) er en faktor i P(x) så er P(a) = 0 og omvendt.) Hvis ikke går ikke divisjonen opp. Her i denne oppgaven kunne man like greit gjøre divisjonen med en gang siden de ber en om å gjøre det, men vanligvis er det lurt å sette inn og se om man får 0 først, så sparer man bryet med å dele når det ikke går opp.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Saiaku
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 18/11-2010 20:13

Kjempeflott, folkens :)
Evatum
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 28/03-2011 18:18
Sted: Rælingen

Jeg har aldri lært å faktorisere 2.grads uttrykk. Er privatist i tillegg. Kan noen vise og forklare dette på en relativt enkel måte? Takk:)
Svar