Statistikk/prob: hypotesetester og logikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
313Scott
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 09/04-2011 10:44

Hei.

1. Jeg holder for øyeblikket på med en hypotesetest hvor man ser på hvorvidt antall velgere har økt for Frp. Her får jeg både forventningsverdi og standardavvik med desimaler. Ettersom man her regner med mennesker, skal man da runde ned til nærmeste heltall på?

2. Halvtallskorreksjon er, slik jeg har forstått det, at man for å finne P(a<= X<= b) finner P(a-0.5 < X < b+0.5), dette gjelder for normalfordelte Xer.
Brukes dette kun i de situasjoner man logisk sett _kun_ kan regne med heltall? F.eks. antall enheter.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

1) Nei, du skal ikke runde av. Fødselsrate, for eksempel, sier noe om hvor mange som fødes per person. La oss si denne er 0,8 fødsler per person. Det vil da være svært uriktig å si at det er 1 fødsel per person.

Hvorfor? Fordi 1 fødsel per person betyr at befolkningen er konstant, mens 0,8 forteller av befolkningsveksten er avtagende. Ved å runde av har man altså fått en fullstendig feilslått konklusjon.

2) Slik jeg har forstått det: Halvkorreksjon er noe man gjør når man har liten n, dvs antall observasjoner. Det er fordi vi vet at jo større n er, desto sikrere kan vi være på at inferensen vi drar fra observasjonene faktisk gjelder hele populasjonen. Hvis n er liten er dette usikkert, og da justerer vi opp ved hjelp av halvkorreksjon. Andre må gjerne verifisere dette.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Svar