.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
andrewin
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 29/05-2011 17:50
Sted: Norway

.a
Sist redigert av andrewin den 09/10-2012 14:01, redigert 1 gang totalt.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Det vil være fullt mulig dersom du har pågangsmot.
Oddis88
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 320
Registrert: 04/02-2010 14:43
Sted: oslo

Jeg tror ikke du kommer til å få forståelsen for hele det pensumet.

Det er veldig mye du skal igjennom. på 2-3 måneder så er dette jobb jobb og atter jobb. Men vi er alle forskjellige. Hvis du tar matematikk lett nå som du er mere motivert så er jo dette mulig.

Jeg blir mektig imponert, men umulig er det vell ikke. Bruk alle ressurser(khans academy, matematikk.net, bøker, wolframaplha ol) du kan. Gjør masse oppgaver.

Uansett så skal du gå samfunnsøkonomi så det er jo en strålende ide å starte på matematikk, hvis det skulle vise seg at du rekker alt så stiller du mye sterkere :)

Lykke til!
anna_92
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 11/09-2007 18:41

Jeg vil egentlig anbefale deg å se igjennom 1T + S1 og S2 istedenfor. Det er ganske mye økonomirelatert i S-matematikk, og spesielt mye i S2! Dessuten er ca. 70% av S1 pensum i 1T, så det tjener du jo endel på. S1 og S2 tilsvarer jo R1, men som sagt med noe mer økonomi og mer relatert til det samfunnsfaglige... Jeg tar selv S-matte, og jeg vil si at det er lettere å komme igjennom S-matte enn R-matte (ja, jeg har sett det du skriver om R2)...
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Skal du bli økonom, så må du begynne å tenke som en økonom. :) Hva er mest effektivt her? Det mest effektive er at du finner en oversikt over det pensumet du skal ha til høsten, og så fokusere på forløperne, og til de temaene. Prøv å få tak i boken allerede nå.

1) Ha kontroll på algebra

2) I økonomisk matematikk er det mye derivasjon, (litt) integrasjon, geometriske rekker, multivariabelanalyse (partiell derivasjon (veldig enkelt når du kan derivasjon)), funksjonslære, statistikk (eget fagfelt, få bøkene du skal ha til høsten, de begynner elementært) etc.

Fokuserer du på disse tingene så står du bra rustet til mikroøkonomi (mye derivasjon), makroøkonomi, statistikk og matematikk.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Bare for å legge inn et spørsmål, hva er forskjellen på mikro- og makroøkonomi ?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Mikroøkonomi, er som navnet skulle tilsi, basert på mindre forhold. Ned på individnivå. Vi kan snakke om konsumentens og produsentens tilpasning, prissetting ovenfor et marked, hva en salgsskatt/subsidie gjør med konsum og produksjon, hva minstepris og makspris fører til, og så videre. Her kommer man ofte opp i optimeringsproblematikk. Hva kjøper konsumenten dersom nyttefunksjonen er U(a,b) og budsjettet B. Det er mao på mikronivå. Man snakker også om spillteori, monopoler, duopoler, oligopoler og frikonkurranse. Import og eksportens påvirkning for konsument/produsent, m.m.

Makro handler mer om nasjonenes økonomi, deres BNP, pengepolitikk, finanspolitikk og så videre. Det er mao det store bildet av ting.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
andrewin
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 29/05-2011 17:50
Sted: Norway

.a
Sist redigert av andrewin den 09/10-2012 14:02, redigert 1 gang totalt.
Evatum
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 28/03-2011 18:18
Sted: Rælingen

R1 matte er jo omtrent ikke noe om økonomi i det hele tatt. Og det er SYKT mye å lære seg på egenhånd (ut fra egne erfaringer;)
Gå for S1-S2 (selv om jeg ikke helt vet hva som er pensum der, men det virker lettere enn r1-r2)
anna_92
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 11/09-2007 18:41

Et av kapitlene i S2 handler om økonomi relaterte ting, itillegg finnes det et delkapittel som er basert på geometriske rekker i økonomi + ellers noe i tillegg til det. Her kan du se på læreplanen til S- matematikk: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laere ... &visning=2. Det er forresten ikke så mye økonomi i 1T og S1, men mye der er relevant for løsing av økonomioppgavene i S2...
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Hvis det er slik at "Realfagsmatte er ikke et krav for å komme inn", er det vel bare å sette i gang, for du er på den trygge siden selv om du ikke rekker å komme deg igjennom hele pensummet. Dessuten tipper jeg geometrien kan lett neglisjeres med tanke på økonomistudiet.
Svar