Kjegler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Johansoer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 01/06-2011 01:07
Sted: Norway

To kjegler. Den ene er 80cm høy og har 40cm diameter på grunnflaten. Den andre er 40cm høy og har 20cm diamater på grunnflaten. Tykkelsen på begge er 5mm. Hvor mange småkjegler kan jeg lage av plasten som går med til å lage en stor?

Jeg må finne en måte å løse dette på både ved hjelp av kalkulator og uten noen form for hjelpemidler. Jeg kom fram til 6, men er ikke sikker på om dette blir riktig. Noen som kan hjelpe meg? :idea:
- Johan
Johansoer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 01/06-2011 01:07
Sted: Norway

Eller nei, jeg fikk 3,9, men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan jeg kan løse dette uten kalkulator, da jeg brukte kvadratrot. Noen genier som har en praktisk måte å løse denne på?
- Johan
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Sideoverflaten til en kjegle er gitt ved formelen:

[tex]A= \pi \cdot r \cdot l[/tex] Der r er radius, og l er lengden på sideen(merk: ikke høyden, men siden).
Volumet får du ved å gange arealet med 5 mm(Husk å få alle verdiene i samme enhet).

Finn l ved Pythagoras, (husk at radius=diameter/2), og regn ut volumet for begge kjeglene. Del den største på den minste og voila, så får du antallet.
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Johansoer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 01/06-2011 01:07
Sted: Norway

Men jeg klarer det fortsatt ikke uten å bruke kvadratrot. Blir forholdet mellom størrelsene på de to kjeglene det samme om jeg utelukker den faktiske lengden på streken, og bare tar høyden (slik at jeg slipper å bruke kvadratrot).
- Johan
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Skriv [tex]l[/tex] som uttrykk av bare [tex]r[/tex], siden du vet at det er et visst forhold mellom høyden og radius. Du får et uttryk med kvadrarot, men når du skal dele det ene volumet på det andre vil denne kvadraroten forsvinne. Husk også at radius til den lille kjeglen = 2*radius til den store kjeglen.
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Johansoer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 01/06-2011 01:07
Sted: Norway

Thales skrev:Skriv [tex]l[/tex] som uttrykk av bare [tex]r[/tex], siden du vet at det er et visst forhold mellom høyden og radius. Du får et uttryk med kvadrarot, men når du skal dele det ene volumet på det andre vil denne kvadraroten forsvinne. Husk også at radius til den lille kjeglen = 2*radius til den store kjeglen.
Sorry, men dette skjønte jeg lite av. Kan du ikke gi meg et utregningseksempel? :?
- Johan
Svar