Når ligger en graf under x-aksen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Zapp
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 09/07-2011 22:11

Oppgaven var: "Finn ut ved regning for hvilke verdier av x grafen til P ligger under x-aksen".

I hodet mitt virker det logisk at grafen P er under x-aksen når P < 0. Over x-aksen er jo Y positiv, altså > 0. Men i følge både fasit og løsningsforslag på internett skal det være motsatt, altstå P > 0.

Kan noen plis forklare logikken bak dette?
sirins
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 284
Registrert: 28/01-2009 22:56

Nei, det høres jo unektelig ulogisk ut. Hva er oppgave og løsningsforslag?
Zapp
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 09/07-2011 22:11

Nå har jeg prøvd lenge å få oppgave, fasit og løsningsforslag til å gå opp her.. :evil:

Ikke så lett når det ser ut til at jeg har brukt funksjonen i oppgave ”A”, oppgavene fra oppgave ”B” og løsningsforslag fra oppgave ”C”!! Men når alle oppgavene har løsning med samme nullpunkt (selv om ulike funksjoner og større/mindre enn), så var ikke den bommen så lett å oppdage...

Så det ser ut til at logikken hadde rett likevel, funksjonen P ligger under x-aksen når P < 0.

Er det lov å skylde på at man ikke har gjort matteoppgaver på over ett år? :roll:
sirins
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 284
Registrert: 28/01-2009 22:56

Zapp skrev:Ikke så lett når det ser ut til at jeg har brukt funksjonen i oppgave ”A”, oppgavene fra oppgave ”B” og løsningsforslag fra oppgave ”C”!!
Hahaha da blir det litt vanskelig ja :D
Svar