Forholdstall. Hjeeelp!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
glaffer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 08/09-2011 18:46

Oppgave.

Bendik har 45 liter ferdigblandet maling. Forholdet mellom gul og rød maling er 1:8

A: Hvor mye gul og hvor mye rød maling er det i denne blandingen?

B: Bendik syntes fargen er feil. Han vil tilsette ekstra rød maling slik at forholdet blir 1:10
Hvor mye rød maling må han tilsette?

Oppgave B skjønner jeg ikke en dritt av :(
neodn
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 23/05-2011 11:40

Ved 45 liter ferdig maling kan vi si at det er 8 deler rød maling per del gul maling. Tilsammen er det 9 deler. Resten klarer du sikkert selv :)
glaffer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 08/09-2011 18:46

Nei A sier seg selv, det er 5 liter/40 liter tilsammen 45.

Det som sagt B som er problemet..
neodn
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 23/05-2011 11:40

Hvis 1 del = 5 liter, og han må tilsette 2 deler rød maling for å få forholdet 1:10, blir det enklere å skjønne da? :)
glaffer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 08/09-2011 18:46

det aner meg at svaret blr 5x2 altså 10 liter men jeg er forsatt like idiot i huet som da jeg var 16 noe som er blitt noen år siden.

skulle gjerne sett hvordan regnestykket skal se ut så jeg har noe å forholde meg til :oops:
neodn
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 23/05-2011 11:40

Det er riktig det!

1 : 8 gir 5 liter per del
For å få forholdet 1:10 må vi legge til 2 deler
1 : (8+2) = 1:10
For å få forholdet må vi altså legge til 2*(5 liter) = 10 liter.
glaffer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 08/09-2011 18:46

Takker :) Det var så enkelt ja. Men når jeg prøver samme fremgangsmåte her feiler jeg igjen!

petter har 14 liter oljeblandet bensin. forholdet mellom olje og bensin er 1:20
hvor mye olje må han tilsette for å at forholdet skal bli 1:15.


:evil:
neodn
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 23/05-2011 11:40

Haha, den var verre ja!
Jeg innbiller meg at svaret er 5*(2/3) = 10/3.
Kan det stemme?
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Jeg prøvde meg på en løsning men det kan hende det er feil:

Bilde
neodn
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 23/05-2011 11:40

neodn skrev:Haha, den var verre ja!
Jeg innbiller meg at svaret er 5*(2/3) = 10/3.
Kan det stemme?
Sukk, håpløst.
Det Kork skriver er riktig!
Jeg jazzet fram dette etter litt søvn:

1 del = 2/3
(2/3)*20 = 13.333...
13.333/15 = 0.8888889
0.888889 - 2/3 = 2/9

Korks fremgangsmåte er uansett mer matematisk korrekt og stilren!
glaffer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 08/09-2011 18:46

Takk skal dere ha begge to. Ettersom jeg har noen måneder til kommer jeg garrantert til å legge ut flere av de såkalte vanskelige oppgavene i hvert kapittel selv om de ikke er nødvendige å kunne i følge lærer må jeg vite hvordan det kan løses. Da trenger jeg skarpe huer som ser tall litt annerledes enn jeg :?
neodn
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 23/05-2011 11:40

Ja, det er bare å fyre løs! :)
Svar