2FY og matte!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Raffegutten
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 17/12-2004 10:46

Tusen takk for hjelpen! Jeg håper fortsatt dere med "kunnskap til overs" kan hjelpe meg videre i fysikk smile.gif

Et legeme med massen 60kg har farten v0 = 4, 3 m/s på et horisontalt, friksjonsfritt underlag. Så virker en kraft K=70N motsatt av bevegelsesrettningen.
a) tegn figur
b) Hvor lang tid tat det heretter før fartren er 5,0 m/s i motsatt retning av faren v0?

Oppgave 2
Et romskip blir skutt vertikalt opp fra jorda. Akselerasjonen måles vha fjærvekt med kraftskala. Fjærvekten henger i kabintaket med et lodd på 100g. Like etter starten viser vekten 6,9N
a)Tegn kreftene
b)Hvor stor er akselerasjonen til romskipet?
c)Hvilke motkreftet har de kreftene som virker på loddet?

Oppgave 3
Et barn på 20kg står sammen med moren i en trikkvogn. motoren veier 60 kg trikken stanser med en aks på 1,0 m/s^2 i motsatt rettning. Hvor stort må friksjonstallet være mellom skoenme og trikken, for at verken barnet eller moren skal gli?

Matte:
I 4^x * 2^x = 1:16 (svar - 4:3)
II lg(13x^2 - 12x - 15) = 1 + 2lgx (jeg prøvde å opphøve alt i 10, og så bruke 2 grads formelen. Svaret skal bli 5)



og så en siste:
Mengden av radioaktivt stoff avtar med tiden. Dersom mengden ved tiden er t=0 er M0, er mengden etter t år gitt ved M(t) = M0 * 10^-kt, der k er en konstant som avhenger av hvilket stoff det dreier seg om.

a) Den radioaktive isotopen 14C Halveres i løpet av 5568 år. Vis at for dette stoffet er k= 5,41 * 10^-5

b) det ble funnet en båt som inneholdt 76,3% av det opprinnelige 14C innholdet. Når ble båten laget?


(fint om dere kan ta bilde av oppgava/skribleriene. Ble enklere å forstå for meg)
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

se svaret jeg skrev tidligere... :)
Svar