Sannsynlighetsregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Linda_b_a
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 08/08-2011 17:52
Sted: Fredrikstad

Trenger hjelp med noen oppgaver her. Jeg har svaret fra fasiten, men skjønner ikke hvordan jeg skal regne ut dette!

I Norge er det de siste åra født 106 gutter pr. 100 jenter.
a) Vis at sannsynligheten for at et nyfødt barn er jente, er lik 0,485. Denne har jeg fått til

En familie har tre barn. Gå ut fra at alle barnefødslene er uavhengige av hverandre.
Hvor stor er da sannsynligheten for at
b) alle tre barna er jenter Denne har jeg fått til

c) minst ett av barna er gutt (svaret skal bli 0,886 i følge fasiten, men jeg aner ikke hvordan jeg skal regne det ut)Denne har jeg fått til

I en litt forenklet modell regner vi sannsynligheten for gutt og jente som like store. Finn
sannsynligheten for at
d) det eldste barnet er en gutt, og de to yngste er jenter(fasitsvar: 0,125)
e) ett av barna er gutt, og de to andre er jenter(fasitsvar: 0,375)
f) ingen av de tre barna er født på samme ukedag(fasitsvar: 0,61)
Sist redigert av Linda_b_a den 04/10-2011 23:14, redigert 1 gang totalt.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Linda_b_a skrev: c) minst ett av barna er gutt (svaret skal bli 0,886 i følge fasiten, men jeg aner ikke hvordan jeg skal regne det ut)
1 - "sannsynligheten for bare jenter"
Linda_b_a
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 08/08-2011 17:52
Sted: Fredrikstad

ettam skrev:
Linda_b_a skrev: c) minst ett av barna er gutt (svaret skal bli 0,886 i følge fasiten, men jeg aner ikke hvordan jeg skal regne det ut)
1 - "sannsynligheten for bare jenter"
Takk :D
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

d) og e)

Utfallsrom:

GGG
GGJ
GJG
JGG
GJJ
JGJ
JJG
JJJ
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

f)
Tenk deg først sannsynligheten for det barnet, det kan ikke bli født på en "opptatt" ukedag. Med neste barn gjør du det samme, men hva er det sannsynligheten for at det blir født på samme ukedag? (multipliser disse)
Du finner da en sannsynlighet for at de to ikke er født på samme dag. Så gjør du det samme med det tredje barnet.

antall dager er jo selvfølgelig 7

(Ledige dager/antall dager totalt)*(Ledige dager/antall dager totalt)*(Ledige dager/antall dager totalt) = Sannsynlighet for ingen på samme dag.
Svar