Retningsdiagram

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Martheee
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 27/03-2011 20:55

Står i læreplanen; "skal kunne løse differensiallikninger og tegne retningsdiagrammer og integralkurver, og tolke dem ved å bruke digitale hjelpemidler"

Hvilke digitale hjelpemidler kan jeg bruke til dette?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

I læreplanen står det. Du skal kunne tegne retningsdiagrammer.

I praksis vil du Aldri få dette på noen prøve eller på eksamen.

Om du virkelig vil, klarer maple , wolfram alpha (bare på nett), matlab osv. Dette helt kurrant.

Integraler, kan programmene over også regne, og tegne. Selv foretrekker jeg geogebra til plotting av funksjoner og integral. Mens andre foretrekker maple eller andre programmer.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Martheee
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 27/03-2011 20:55

Takk for svar! Da prøver jeg med på å tegne retningsdiagrammene for hånd.

Bruker geogebra mye, så hvis jeg ikke trenger noen andre programmer enn det, så holder jeg meg til geogebra.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Nebuchadnezzar skrev:
I praksis vil du Aldri få dette på noen prøve eller på eksamen.

:?: :?: :?:

Hvor har du dette fra?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg har i det minste løst alle tidligere R2 eksamener. Og har aldri opplevd å måtte hverken tegne retningsdiagrammer for hånd eller på data.

På alle prøvene vi fikk på videregående skulle vi bare tolke et retningsdiagram en gang. Og etter mine erfaringer, og andres erfaringer
har heller ikke noen andre jeg kjenner fått bruk for dette på VGS.

Og kanskje ikke minst andelen som spør om hvordan en tegner slike diagrammer på forumet er forsvinnende liten (Her antar jeg at folk spør på dette forumet om vanskelige ting i pensum, og retningsdiagrammer er vanskelig for de fleste R2 elever) Siste er en antagelse.

Men som sagt. Basert på dette og at jeg mener at det ikke engang er alle lærbøker som går dette. Så er sannsynligheten for å få dette på en eksamen forsvinnende liten.

Men ja, bare kom for motargumenter =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Søkte på retningsdiagram på forumet og fant nøyaktig en tråd. :)

Er dette noe jeg bør kunne til eksamen? Har ikke fordypet meg enda i eksamensheftene, men ser ikke noe om dette ved første øyekast.

Tror jeg lar det ligge og går videre enn så lenge.

Håper Nebuchadnezzar har rett. ;)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nebuchadnezzar skrev:Jeg har i det minste løst alle tidligere R2 eksamener. Og har aldri opplevd å måtte hverken tegne retningsdiagrammer for hånd eller på data.

På alle prøvene vi fikk på videregående skulle vi bare tolke et retningsdiagram en gang. Og etter mine erfaringer, og andres erfaringer
har heller ikke noen andre jeg kjenner fått bruk for dette på VGS.

Og kanskje ikke minst andelen som spør om hvordan en tegner slike diagrammer på forumet er forsvinnende liten (Her antar jeg at folk spør på dette forumet om vanskelige ting i pensum, og retningsdiagrammer er vanskelig for de fleste R2 elever) Siste er en antagelse.

Men som sagt. Basert på dette og at jeg mener at det ikke engang er alle lærbøker som går dette. Så er sannsynligheten for å få dette på en eksamen forsvinnende liten.

Men ja, bare kom for motargumenter =)
Jo, samtlige lærebøker har med retningsdiagram.

Det er forskjell på å si at det er lite sannsynlig og å si at det aldri kommer på eksamen. Når du snakker av dine og andres erfaringer for å forutsi hvordan fremtidige eksamener blir så antar du at de vil holde seg innenfor den samme delmengden (:p) av pensum hele tiden. Det er ingen ting i veien for at de som lager eksamen finner ut at de vil ha med retningsdiagram. De skal ikke ta hensyn til hva de tror at elevene har blitt undervist i, eller hva lærebøkene tar opp, de skal lage en eksamen som tester kompetansen i de forskjellige kompetansemålene (de skal heller ikke ta hensyn til hvor mange som har spurt om dette på matematikk.net eller hvor mange som har fått bruk for det på VGS). Dette så vi jo f.eks. når det kom en oppgave som involverte sirkelligningen i en R1-eksamen for noen år tilbake. Noen R1-bøker nevner såvidt jeg vet ikke dette en gang, og det hadde aldri kommet på eksamen før.

Men jeg er enig i at retningsdiagram er en veldig liten del av pensum så om det skulle komme på eksamen vil jeg vel tro at det i såfall blir en liten oppgave / deloppgave. Når det gjelder prioriteringer frem til eksamen så er det viktigst å få orden på tingene som "alltid" kommer, så eventuelt se på retningsdiagram. Jeg ville ikke brukt veldig mye tid på retningsdiagram i alle fall.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Vektormannen skrev:
Nebuchadnezzar skrev:Dette så vi jo f.eks. når det kom en oppgave som involverte sirkelligningen i en R1-eksamen for noen år tilbake. Noen R1-bøker nevner såvidt jeg vet ikke dette en gang, og det hadde aldri kommet på eksamen før.
Korrekt.

Sinus R1 har ikke med sirkellikningen, men har lagt ut delkapitlet som ekstrastoff på nettstedet til læreverket. Hadde det ikke vært for oppvakte sjeler her hadde jeg sikkert ikke fått det med meg. :)
Svar