Noen som har noen gode fremgangsmåter for denne? Hva er smartest å gjøre først? Kvitte seg med nevnerne?
Det nærmeste jeg har kommet er x=-16/3
Fasit sier x=-14/3
Umulig andregradslikning...
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Noether
- Innlegg: 20
- Registrert: 29/10-2011 11:11
- Kontakt:
Hehe, vrient oppgave =P.
Det jeg først ville ha gjort, er å slå sammen brøkleddene som parantesene inneholder. Etter det så ville jeg ha ganget sammen nevnerne til brøkleddene, og ganget dem på begge sider av likhetstegnet slik at du ikke står igjen med ledd av brøkform.
Det jeg først ville ha gjort, er å slå sammen brøkleddene som parantesene inneholder. Etter det så ville jeg ha ganget sammen nevnerne til brøkleddene, og ganget dem på begge sider av likhetstegnet slik at du ikke står igjen med ledd av brøkform.
UNGDOMSAKADEMIET - hjelp til bedre karakterer
::Privatundervisning :: Leksehjelp :: Eksamenskurs
www.ungdomsakademiet.no
::Privatundervisning :: Leksehjelp :: Eksamenskurs
www.ungdomsakademiet.no
-
- Noether
- Innlegg: 20
- Registrert: 29/10-2011 11:11
- Kontakt:
hmmmm, har dessverre ikke tid til å løse den nå. Husk at du lærer MEST! ved å feile! Viss ikke noen andre her løser den for deg, så kan du jo ta med oppgaven til læreren din?
UNGDOMSAKADEMIET - hjelp til bedre karakterer
::Privatundervisning :: Leksehjelp :: Eksamenskurs
www.ungdomsakademiet.no
::Privatundervisning :: Leksehjelp :: Eksamenskurs
www.ungdomsakademiet.no
begynner å lure på om det er feil i fasit eller i oppgaven
Har plottet den inn i en "free math solver" og ikke heller da får jeg riktig svar...! 2 timer nå....tror ikke jeg greier lære noe mer av denne...om det viser seg at det er feil i oppgaven begynner jeg å grine
Har plottet den inn i en "free math solver" og ikke heller da får jeg riktig svar...! 2 timer nå....tror ikke jeg greier lære noe mer av denne...om det viser seg at det er feil i oppgaven begynner jeg å grine
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
[tex]\left( \frac{3x}{4} + \frac{1}{2} \right)(2x-1) \, - \, 6\left( \frac{x}{2} - 1\right)^2 \, = \, 3 \left( \frac{3x}{2} - 4 \right) \, + \, \frac{x-6}{4}[/tex]
[tex]\left( \frac{3x+2}{4}\right)(2x-1) \, - \, 6\left( \frac{x-2}{2} \right)^2 \, = \, 3 \left( \frac{3x-8}{2} \right) \, + \, \frac{x-6}{4}[/tex]
[tex]\frac{1}{4} ( 3x+2 )(2x-1) \, - \, \frac{6}{4} ( x-2 )^2 \, = \, \frac{3}{2} ( 3x-8 ) \, + \, \frac{1}{4}(x-6)[/tex]
[tex] ( 3x+2 )(2x-1) \, - \, 6( x-2 )^2 \, = \, 6 ( 3x-8 ) \, + \, (x-6)[/tex]
[tex] \left( 6 x^2+x-2 \right) \, - \, 6 \left( x^2 - 4x + 4 \right) \, = \, 6 ( 3x-8 ) \, + \, (x-6)[/tex]
[tex] \left( 25x-26 \right) \, = \, ( 19 x - 54 ) [/tex]
[tex] 6x \, = \, -28 [/tex]
[tex] x \, = \, - \frac{14}{3} [/tex]
Mellomregningene overlater jeg til deg, for noe drit. Gjorde et par feil før jeg fikk den til ja =) Spør om noe er uklart.
Og Hjerne [tex] \gg[/tex] kalkulator
[tex]\left( \frac{3x+2}{4}\right)(2x-1) \, - \, 6\left( \frac{x-2}{2} \right)^2 \, = \, 3 \left( \frac{3x-8}{2} \right) \, + \, \frac{x-6}{4}[/tex]
[tex]\frac{1}{4} ( 3x+2 )(2x-1) \, - \, \frac{6}{4} ( x-2 )^2 \, = \, \frac{3}{2} ( 3x-8 ) \, + \, \frac{1}{4}(x-6)[/tex]
[tex] ( 3x+2 )(2x-1) \, - \, 6( x-2 )^2 \, = \, 6 ( 3x-8 ) \, + \, (x-6)[/tex]
[tex] \left( 6 x^2+x-2 \right) \, - \, 6 \left( x^2 - 4x + 4 \right) \, = \, 6 ( 3x-8 ) \, + \, (x-6)[/tex]
[tex] \left( 25x-26 \right) \, = \, ( 19 x - 54 ) [/tex]
[tex] 6x \, = \, -28 [/tex]
[tex] x \, = \, - \frac{14}{3} [/tex]
Mellomregningene overlater jeg til deg, for noe drit. Gjorde et par feil før jeg fikk den til ja =) Spør om noe er uklart.
Og Hjerne [tex] \gg[/tex] kalkulator
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Så bra at du fikk den til, dette er det du lærer av. Og slite lenge med noe også få det til.
Ser litt tungvindt ut ja, men det beste er jo at du klarte det.
Om du vil ha en litt "raskere" metode kan du se over det jeg har gjort. Her velger jeg å gange med 4 på begge sider, slik at jeg slipper å regne med brøker. Litt flaut men brøker er litt vanskelige å regne, med og tar mye plass/tid å skrive på papir. Derfor best å få vekk disse så fort som mulig =)
Ser litt tungvindt ut ja, men det beste er jo at du klarte det.
Om du vil ha en litt "raskere" metode kan du se over det jeg har gjort. Her velger jeg å gange med 4 på begge sider, slik at jeg slipper å regne med brøker. Litt flaut men brøker er litt vanskelige å regne, med og tar mye plass/tid å skrive på papir. Derfor best å få vekk disse så fort som mulig =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk