Hjelp til oppgave om funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mariaaaaa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 01/11-2011 00:28
Sted: Norge

Hei :)

Jeg lurte på om noen kan hjelpe meg med denne oppgaven? Jeg forstår ingenting av den forutenom a) og muligens e), men jeg er ikke helt sikre på disse heller.

I denne oppgaven ser vi på funksjonen f (x) = x2 + 4x -12 , Df = R
a) Når er f (x) = 0 , f (x) > 0 og f (x) < 0?
b) Beregn f '(x) . Når er f (x) voksende og når er f (x) avtagende? Finn eventuelle
maksimums eller minimumspunkter.
c) Beregn f ''(x) . Når er f (x) konveks og når er f (x) konkav?
d) Skisser grafen til f (x) .
En lineær funksjon g(x) er gitt ved g(x) = -x - 6
e) Løs ulikheten f (x) > g(x) .

På forhånd tusen takk!! =)
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

a) sett uttrykket lik 0, finn x.
b) deriver uttrykket. Sett det deriverte uttrykket lik 0. Finn x.
c) deriver det deriverte uttrykket. Finn ut når dette er større enn 0 og mindre enn 0. Finn x.
d) Skisser.
e) Her har du en ulikhet. Løs for x.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Mariaaaaa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 01/11-2011 00:28
Sted: Norge

Takk for svar, men jeg får det fortsatt ikke helt til. Tror læreboken min og meg selv kommer litt til kort :) Skal prøve litt mer i henhold til dine instrukser!
Mariaaaaa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 01/11-2011 00:28
Sted: Norge

Jeg tror det forresten er ved derriveringen jeg kommer litt til kort, for eksempel denne oppgaven:
f (x) = (x^2) * (e^x)
og
f(x) = (x^2 + 1) / (x^2 - 1)

Disse får jeg ikke til å derivere fordi jeg finner ikke riktige formel, tror det er mulig brukerfeil når det kommer til dette =)[/img]
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Vi vet at:
[tex](uv)' = u'v +uv'[/tex]. Ser du hvordan den første (og egentlig den andre også) løses?
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Mariaaaaa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 01/11-2011 00:28
Sted: Norge

Hei igjen,

Takk for videre bistand, har forsøkt å bruke det uttrykket du skrev, men forstår ikke helt hvordan jeg implementerer det. Skulle ikke være lett for meg det her :) Men takk for hjelp!

Maria
askefast
Cayley
Cayley
Innlegg: 55
Registrert: 17/08-2010 18:59

Mariaaaaa skrev:Hei :)

Jeg lurte på om noen kan hjelpe meg med denne oppgaven? Jeg forstår ingenting av den forutenom a) og muligens e), men jeg er ikke helt sikre på disse heller.

I denne oppgaven ser vi på funksjonen f (x) = x2 + 4x -12 , Df = R
a) Når er f (x) = 0 , f (x) > 0 og f (x) < 0?
b) Beregn f '(x) . Når er f (x) voksende og når er f (x) avtagende? Finn eventuelle
maksimums eller minimumspunkter.
c) Beregn f ''(x) . Når er f (x) konveks og når er f (x) konkav?
d) Skisser grafen til f (x) .
En lineær funksjon g(x) er gitt ved g(x) = -x - 6
e) Løs ulikheten f (x) > g(x) .

På forhånd tusen takk!! =)
a) Her kan du bruke annengradsformelen, også kalt a-b-c formelen. Da finner du hva x-verdiene kan være. Sett de inn i ligningen, og finn nullpunktet. Da ser du også når f(x) er større og mindre enn 0.

b) Derrivert blir det: 2x+4. Dette kan du sette inn i et fortegnskjema, og da ser du når den er negativ versus positiv.

C) Derrivert på nytt blir det bare 2.

e) Tror du her skal flytte ulikheten (g(x)) over på venstre side, og trekk sammen. Sett inn i fortegnskjema.

( Med forbehold om feil)
askefast
Cayley
Cayley
Innlegg: 55
Registrert: 17/08-2010 18:59

Mariaaaaa skrev:Hei :)

Jeg lurte på om noen kan hjelpe meg med denne oppgaven? Jeg forstår ingenting av den forutenom a) og muligens e), men jeg er ikke helt sikre på disse heller.

I denne oppgaven ser vi på funksjonen f (x) = x2 + 4x -12 , Df = R
a) Når er f (x) = 0 , f (x) > 0 og f (x) < 0?
b) Beregn f '(x) . Når er f (x) voksende og når er f (x) avtagende? Finn eventuelle
maksimums eller minimumspunkter.
c) Beregn f ''(x) . Når er f (x) konveks og når er f (x) konkav?
d) Skisser grafen til f (x) .
En lineær funksjon g(x) er gitt ved g(x) = -x - 6
e) Løs ulikheten f (x) > g(x) .

På forhånd tusen takk!! =)
a) Her kan du bruke annengradsformelen, også kalt a-b-c formelen. Da finner du hva x-verdiene kan være. Sett de inn i ligningen, og finn nullpunktet. Da ser du også når f(x) er større og mindre enn 0.

b) Derrivert blir det: 2x+4. Dette kan du sette inn i et fortegnskjema, og da ser du når den er negativ versus positiv. Du kan gjerne faktorisere uttrykket til 2(x+2)

C) Derrivert på nytt blir det bare 2.

e) Tror du her skal flytte ulikheten (g(x)) over på venstre side, og trekk sammen. Sett inn i fortegnskjema.

( Med forbehold om feil)
Svar