Matte tentamen FREDAG - litt forskjellig

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
piii
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 10/09-2011 16:53

Har matte tentamen på fredag, og har ved den anledning fått utdelt et øve-hefte. Har problemer med noen av spørsmålene, så håpet at noen kunne fortelle meg hvordan jeg kommer frem til svaret, og hva svaret er. På forhånd takk!

1. Løs formelen med hensyn på t:
s=v*t
Forstod rett og slett ikke oppgaven...

2. For å gjøre om fra celsius til fahrenheit kan man følge denne oppskriften:
Gang antall celsiusgrader med 9, del resultatet med 5, og legg til 32, så får du temperaturen i fahrenheit.
A) Gjør om innholdet i tekstruten til en formel.
Svar: Blir det riktig å skrive: Celsius*9/5+32=Fahrenheit?
B) Ved hvilken temperatur er antall celsiusgrader og antall fahrenheitgrader det samme?

3. Åtte jenter som arbeidet like fort, brukte 20 timer på å ta opp alle potetene på et jorde.
A)Hvor lang tid ville bare 5 av dem bruke hvis de arbeidet i det samme tempoet?

4.A) Regn ut areal og omkrets av trekanten. A(høyde)=4m og B(lengde)=6m. C(hypotenus)=ukjent.(etter å ha regnet ut er hypotenus 7,21 m)
Svar: Areal= 12 m2 , Omkrets= 17,21m
B) Anta at ABC er formlik med trekanten DEF(DEF på arket= en annen trekant ved siden av ABC trekanten). Hvor lang er siden DE? Eneste mål på den andre trekanten er D(høyde) som er 7m.
Svar: Skjønte ikke oppgaven

5.A) En pyramide med en kvadratisk grunnflate med sidekant 10 cm har et volum på 1000cm3. hva er pyramidens høyde?


Elektro-matte 1.
En krets har en spenningskilde på 6V. Kretsen har 2 lyspærer med resistansen 12 og 18 ohm. Resistansen antas konstant.
A)Regn ut strømmen i kretsen. Svar = 0,4 A
B)Regn ut samlet effekt (WATT) fra lyspærene. Svar = 4,8W

Det jeg lurer på er hvordan jeg regner oppgave C.
C) Spenningskilden erstattes av en ny spenningskilde. Lyspæren med resistans på 12 ohm gir nå en effekt på 0,03 Watt. Hvilken spenninger leverer den nye spenningskilden?


Ble kanskje litt mange spørsmål, men det er altså de oppgavene jeg er usikker på.
Setter stor pris på svar
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Å løse en likning "med hensyn på noe" betyr at du får "noe" alene på den ene siden. F.eks. hvis du skal løse [tex]s = v \cdot t[/tex] med hensyn på [tex]t[/tex], så skal [tex]t[/tex] være alene. Slik som den står nå, er den løst med hensyn på [tex]s[/tex].

Gradeformelen din er korrekt. Hvis Farenheit og Celsiustempereaturen er den samme, kan du jo kalle den f.eks. [tex]T[/tex] og så løse likningen med hensyn på [tex]T[/tex]:

[tex]T \cdot \frac 95 + 32 = T[/tex]
Integralen
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 525
Registrert: 03/10-2010 00:32

1. Løs formelen med hensyn på t:
s=v*t
svar:
[tex]\frac{s}{v}[/tex]

2. For å gjøre om fra celsius til fahrenheit kan man følge denne oppskriften:
Gang antall celsiusgrader med 9, del resultatet med 5, og legg til 32, så får du temperaturen i fahrenheit.
A) Gjør om innholdet i tekstruten til en formel.
Svar: Blir det riktig å skrive: Celsius*9/5+32=Fahrenheit?

Ja, det blir riktig.


B) Ved hvilken temperatur er antall celsiusgrader og antall fahrenheitgrader det samme?

Hva får du om du erstatter celsius og fahrenheitgrader med -40.Prøv ut.


4.A) Regn ut areal og omkrets av trekanten. A(høyde)=4m og B(lengde)=6m. C(hypotenus)=ukjent.(etter å ha regnet ut er hypotenus 7,21 m)
Svar: Areal= 12 m2 , Omkrets= 17,21m
B) Anta at ABC er formlik med trekanten DEF(DEF på arket= en annen trekant ved siden av ABC trekanten). Hvor lang er siden DE? Eneste mål på den andre trekanten er D(høyde) som er 7m.
Svar:
Formlikheten gir:

[tex]\frac{DF}{AC}=\frac{EF}{BC}=\frac{DE}{AB}[/tex]

Vi er ute etter DE og vi kjenner DF=7m.

[tex]\frac{DF}{AC}=\frac{DE}{AB}[/tex]

[tex]\frac{DF}{AC} \cdot AB[/tex]

[tex]\frac{7}{4} \cdot 6 =10,5m[/tex]


En krets har en spenningskilde på 6V. Kretsen har 2 lyspærer med resistansen 12 og 18 ohm. Resistansen antas konstant.
A)Regn ut strømmen i kretsen.

svar:

[tex]U=6V[/tex]
[tex]R_1=18 \Omega[/tex]
[tex]R_2=12 \Omega[/tex]

[tex]R \cdot I=R_1 \cdot I + R_2 \cdot I[/tex]

[tex]U=(R_1 \cdot R_2) \cdot I[/tex]

[tex]\frac{U}{R_1 +R_2}=I[/tex]

[tex]\frac{6}{18+12}=0,2A[/tex]

B)Regn ut samlet effekt (WATT) fra lyspærene.

Lyspære 1 har watt :

[tex]P_1=R_1 \cdot I^2=18 \Omega \cdot (0,2)^2 A =0,72 W[/tex]

[tex]P_2=R_2 \cdot I^2=12 \Omega \cdot (0,2)^2 A=0,48 W[/tex]

[tex]P=P_1 +P_2=3,4+2,4=1,2 W[/tex]

C) Spenningskilden erstattes av en ny spenningskilde. Lyspæren med resistans på 12 ohm gir nå en effekt på 0,03 Watt. Hvilken spenninger leverer den nye spenningskilden?

svar:

[tex]U_2=\frac{P_2}{I}=\frac{0,03}{0,2}=0,15V[/tex]

[tex]U_1=R_1 \cdot I=18 \cdot 0,2=3,6V[/tex]

Ny spenningskilde:

[tex]U=U_1 +U_2=3,6+0,15=3,75V[/tex]
Sist redigert av Integralen den 12/12-2011 18:03, redigert 1 gang totalt.
piii
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 10/09-2011 16:53

Takk!

Bold skrift = ditt svar

Har fremdeles problemer med og forstå hvordan du regner "B) Ved hvilken temperatur er antall celsiusgrader
og antall fahrenheitgrader det samme?
Svar:Hva får du om du erstatter celsius og fahrenheitgrader med -40.Prøv ut. "

Regnet -40*9/5+32 og fant ut at svaret ble riktig, altså -40 celsius og -40 fahrenheit,
men hvordan kom du frem til dette?

Oppgave 3 A)
svar: (kan ikke skrive brøktegn så bruker "/" isteden med tallet som står før "/" som det tallet som står øverst)) Siden 20/8 = 5/2 =2,5timer som er tiden det tar for èn jente med det arbeidet (fordi farten til hver jente er konstant).

5 jenter hadde derfor brukt 5/2*5 =25/2 t


Jeg er ikke så god på brøkregning, og jeg skal komme med svaret i antall timer og ikke i en brøk.
Hvis 8 jenter bruker 2,5 timer hver, som jeg kommer frem
til slik 20/8 = 2,5. hvis jeg tar 2,5 * 5 (slik du gjorde, bare at du regnet det i brøk?) så
får jeg 12,5 timer? det kan da umulig bli mindre timer når det er færre jenter?
Integralen
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 525
Registrert: 03/10-2010 00:32

8 personer bruker:

[tex]2,5t \cdot 8=20t[/tex]

5 personer derimot bruker:

[tex]20+(2,5t+2,5t+2,5t)=27,5t[/tex]

Dette fordi 8-5=3, og det er 3 personers arbeid man har mistet,altså 2,5t+2,5t+2,5t=7,5t.

Oppgave 3b)
Som nevnt over fra Emomilol

[tex]T\frac{9}{5}+32=T[/tex]

[tex]T(\frac{9}{5}-1)=- 32[/tex]

[tex]T=\frac{-32}{\frac{9}{5}-1}[/tex]


[tex]T=\frac{-32 \cdot 5}{\frac{9}{5} \cdot 5-1 \cdot 5}[/tex]

[tex]T=\frac{-160}{4}=-40[/tex]
Sist redigert av Integralen den 13/12-2011 21:23, redigert 3 ganger totalt.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hva med å bare løse ligningen da? (Slik Emomilol foreslår ovenfor).
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar