vektorproduktet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mathematikós
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 15/05-2010 16:31

Punktene A(1,1,3), B(3,-1,1), C(5,3,2) og D(2,4,4) er gitt. Finn arealet av firkanten abcd(abcd er ikke noe parallellogram). Jeg vet at jeg må dele den opp i to trekanter, for så å finne arealet ut i fra vektorproduktet. Men jeg forstår ikke hvilke vektorprodukter jeg skal gå ut i fra. Jeg prøvde å tegne den på ark ut i fra de gitte punktene, for så å finne arealet ut i fra vektorproduktene: ACxAD og BCxBA, men dette ble helt feil i forhold til fasiten. Hvordan skal jeg vite hvilke vektorer jeg skal bruke til å finne vektorproduktet?

På forhånd takk!:)
mathematikós
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det ser ut som du har begynt riktig! Har du husket på at arealet av trekantene er halvparten av kryssproduktene?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Mathematikós
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 15/05-2010 16:31

Vektormannen skrev:Det ser ut som du har begynt riktig! Har du husket på at arealet av trekantene er halvparten av kryssproduktene?
Ja, gjorde det. Kan jo godt hende jeg har gjort en liten slurvefeil, fordi jeg tok mye av utregningen i hodet uten så nøye føring. :S
mathematikós
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, jeg ville sett etter slurvefeil. Det er jo en viss sjanse for at det skjer når man har med vektorprodukter å gjøre :P
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Mathematikós
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 15/05-2010 16:31

Hehe! Det var en liten slurvefeil(feil fortegn) som hadde lurt seg inn. Så da er det i orden:) Men takk for hjelpen!
mathematikós
Svar