Trenger råd - hvordan få 6er i matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei, jeg skrev en email til lærer på sonans og ville ha råd til hvordan elever og privatister kan få 6er i matte. Vedkommende svarte med slik:


Hei og hå!

Det er juleferie så vi leser ikke mail hver dag :-)

6'er i matte henger skyhøyt. Det holder ikke å bare jobbe med matematikk. Du må forstå hvordan du skal løse oppgaver også om de kommer helt "omvendt vei". I tillegg skal du ha en god dag på selve dagen. Skal du ha en sekser i 1T, anbefaler jeg at du kan litt mer enn 1T og at du sørger for å hele veien ha SÆRDELES GODE KUNNSKAPER i faget. Se på flere bøker og les oppgaver nøye så du aldri er i tvil om hva de spør etter. Forfattere ordlegger seg forskjellig.

Dersom jeg har deg som elev i 1T, kan vi se nærmere på hvordan du jobber når vi kommer så langt. Ellers snakker du med den læreren du får :-)

Ha en riktig fortsatt god jul og godt nytt år.

Mvh Marianne
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Standardsvaret til denne type spørsmål er vanligvis "Lær deg stoffet".

Forskjellige mennesker lærer forskjellig, og det fins ingen metode som funker for alle. Dersom du vil ha mer spesifikke råd må du derfor gi mer informasjon om dine tidligere arbeidsvaner og prestasjoner, hva du kan, hva du sliter med, osv.
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei,

jeg sliter mest med sannsynlighet og geometri, det to kapitlene skjønner jeg lite av ellers er derivasjon, algebra etc veldig enkle for meg,,,,

nå hvordan kan jeg bli flink i sannsynlighet etc...
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Regn til du spyr =)

Selv regnet jeg alle sannsynlighetsoppgavene i begge sinusbøkene i løpet av en ferie, etter det var jeg rimelig dreven i sannsynlighet.

R1 burde egentlig hatt navnet "Tegning". Absolutt alt i R1 handler om tegning.

Geometri er tegning
Sannsynlighet er tegning
Funksjoner er tegning
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei,

jeg sliter mest med sannsynlighet og geometri, det to kapitlene skjønner jeg lite av ellers er derivasjon, algebra etc veldig enkle for meg,,,,

nå hvordan kan jeg bli flink i sannsynlighet etc...
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Nebuchadnezzar skrev:Regn til du spyr =)

Selv regnet jeg alle sannsynlighetsoppgavene i begge sinusbøkene i løpet av en ferie, etter det var jeg rimelig dreven i sannsynlighet.

R1 burde egentlig hatt navnet "Tegning". Absolutt alt i R1 handler om tegning.

Geometri er tegning
Sannsynlighet er tegning
Funksjoner er tegning
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar